Contentzoekwoorden – Optimalisatie in Google’s hulpprogramma voor webmasters

Banner voor contentzoekwoorden

De meest voorkomende woorden op een web site. Google geeft dat weer in haar hulpprogramma voor webmasters. Hoe relevant een woord is blijft een vraagteken.

De contentzoekwoorden die Google hier weergeeft zijn gevonden tijdens het crawlen. Dat wil zeggen, dit zijn de woorden die het “meest” voorkomen op de web site. Met andere woorden, dit zijn de woorden die Googlebot heeft gevonden op de web site en ze van betekenis vindt voor de web site. Vaak gaat het hier om het aantal keer dat een woord voorkomt op de web site. Hier kunnen soms merkwaardige woorden in voorkomen. Bijvoorbeeld een forum kan als meest voorkomende sleutelwoord “post” hebben (zeker als de forum nieuw is en nog maar weinig content bevat van members). Maar als een web site gehackt wordt kunnen ook worden als viagra, ritalin of andere merkwaardige woorden voorkomen. Daarom is het een goede praktijk om regelmatig deze lijst van contentzoekwoorden te bekijken.

Wat zijn de contentzoekwoorden niet

Er is een meta-tag, een HTML-code in de head sectie van een HTML-document, genaamd de meta-keywords waarbij de sleutelwoorden vaak worden gescheiden door een komma:

<meta name="keywords" content="sleutelwoord1,sleutelwoord2,...,sleutelwoordn">

Google heeft meerdere malen gezegd dat deze meta-tag niet door Google wordt gebruikt en dat ze de meta-keywords naar alle waarschijnlijkheid niet in de toekomst zal gebruiken. De reden waarom Google nooit zegt dat ze iets in de toekomst nooit zullen gebruiken is omdat Google de mogelijkheid wil open laten om deze wel ooit in de toekomst te gebruiken. Maar naar mijn beste weten gebruikt Google deze niet en een relatief oud artikel is nog steeds geldig.

Aan de andere kant, Bing, Microsoft’s zoekmachine, heeft wel een statement gemaakt in het verleden waarbij Bing zegt dat de meta-keywords een negatief signaal kan zijn. Dat wil zeggen, als Bingbot (de crawler van Bing) de meta-keywords-tag vindt op een web pagina of web site dat ze eerder geneigd zijn om een web site lager te rangschikken. Met andere woorden, gebruik deze meta-tag niet.

Wat is contentzoekwoorden wel

De contentzoekwoorden in Google’s hulpprogramma voor webmasters (hierna: GWT) zijn niet de woorden in de meta-keyword-tag. Dit zijn de woorden die zijn gevonden op de web site. Verder worden “boilerplate” contentzoekwoorden vaak niet weergegeven of eruit gefilterd. Boilerplate content is content die op alle web pagina’s aanwezig is. Denk hierbij aan navigatie zoals een dropdown menu in de header (het bovenste gedeelte van een web pagina) of een categorie lijst in de sidebar of een copyright melding op in de footer (het onderste gedeelte van een web pagina).

Nu wordt er een lijst weergegeven op basis van “betekenis” of “significance” in de Engelse versie. Betekent dit dat de zoekwoorden die in deze lijst hoog staan van grote betekenis is voor de zoekmachine? Nee, niet direct. Hoewel er bepaalde woorden worden weg gefilterd zoals de boilerplate content, is de “betekenis” een vrij simpele optelling van hoe vaak de sleutelwoord wordt genoemd. Met “betekenis” bedoeld Google niet hoe relevant een bepaalde zoekwoord is. Immers voor relevantie horen ook andere variabelen te worden meegenomen in plaats alleen een optel som. Een voorbeeld van andere data die gebruikt wordt bij relevantie zijn externe links en de akkertekst. De contentzoekwoorden zijn daarom een on-site (op de web site zelf) metriek en niet een off-site metriek zoals externe links. Daarom kan het voorkomen dat irrelevante sleutelwoorden in de lijst staan. Maar over het algemeen is dit niet heel erg. Hoewel het een indicatie kan zijn dat de content op de web site niet goed naar voren komt is het niet iets waarbij de webmaster direct actie moet ondernemen. Aan de andere kant, zoals hierboven al gehint, als er zeer merkwaardige woorden staan dan kan het zijn dat de web site gehackt is.

Ook is het niet raadzaam om als het hoofd-sleutelwoord laag in de lijst staat om de sleutelwoord overal een paar honderd keer toe te voegen aan de web site omdat dit leidt tot keyword stuffing. Dat wil zeggen, als een web pagina een bepaald woord telkens herhaald in de content, bijvoorbeeld duizend keer, dan wordt de content niet erg leesbaar en is dat alleen bedoeld voor zoekmachines. Deze actie kan leiden tot een verwijdering uit de index en uit de zoekresultaten van zoekmachines.

In GWT

In GWT is het een vrij eenvoudige lijst waarde de standaard (default) twintig woorden zijn maar deze kan worden uitgebreid tot 200 contentzoekwoorden. Wat ook mooi is dat de webmaster deze kan downloaden als een csv (comma separated value bestand) of direct in Google Docs (Drive) laden.

Screenshot contentzoekwoorden in GWT

Als de webmaster op de individuele zoekwoord klikt dan zien we hoe vaak “instanties” de zoekwoord wordt vermeldt op de web site en een lijst met een URL’s waar de zoekwoorden vandaan komen:

contentzoekwoorden screenshot op zoekwoord

Met name als een web site gehackt is door een pharma-hack bijvoorbeeld (dit is een hack waarbij de hacker woorden toegevoegd als viagra, ritalin of andere medicijnen) is dit een handige functie om te zien welke web pagina’s zijn gehackt. Dit kan additionele informatie geven over waar de hack is en hoe deze opgelost moet worden. Maar het kan ook zinvol zijn om te kijken of de content op de web pagina inderdaad overeenkomt met de zoekwoord of sleutelwoord.

Sitemaps – URL’s verwijderen – HTML-verbeteringen – Gestructureerde gegevens – Gegevens markeren

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*
*

De volgende HTML tags en attributen kunnen worden gebruikt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>