Google+ en berichten

Google+ berichten introductie

Een introductie voor Google+ en berichten in vogelvlucht. Met name rijke media zoals het toevoegen van een prachtige afbeelding is aan te raden.

Google+ heeft een zeer grote integratie in de zoekmachine van Google, Search Plus Your World en een zichtbaarheid op dit platform is zeker aan te raden. Omdat berichten de kern is van dit sociale media, zijn berichten belangrijk en kunnen worden geoptimaliseerd. Berichten worden geplaatst in updates. De Engelse versie zegt stream en dat is waarschijnlijk een betere naam om dit te beschrijven. De stream van een gebruiker bevat berichten van profielen of pagina’s die de gebruiker volgt. Op die manier worden gebruikers op de hoogte gehouden van berichten op het Google+ netwerk. Als het bericht lang is dan wordt het bericht in de stream afgekort (zie hieronder A). Het is daarom belangrijk om extra aandacht te geven aan de eerste paar zinnen. Verder is de stroom van berichten vaak snel en groot. Daarom lezen gebruikers vaak alleen de eerste paar zinnen om een keuze te maken om het bericht verder te lezen of niet. Om een vergelijking te maken, het lezen van de stream is als het lezen van een krant waarbij mensen eerst de koppen lezen om te bepalen welk artikel men wil lezen. Ook zijn er verschillende manieren voor gebruikers om de stream te controleren. Dit wordt gedaan door verschillende pagina’s of profielen in verschillende circles (groepen) te zetten (links B) en deze groep met de slider te filteren (bovenaan B).

Stream en filters om de stream te controleren

Dus door middel van berichten kunt u uw content aan uw volgers en kunt u meer betrokken raken in het sociale netwerk Google+. Deze betrokkenheid kan leiden tot meer bezoekers naar uw web site en dit kan leiden tot meer conversies of leads voor uw bedrijf.

De content van een bericht

Allereerst het belangrijkste van een bericht, de content. Hoewel content meer is dan alleen tekst zal ik mij hier beperken tot tekst. Echter als u mooie afbeeldingen heeft dan is het zeker aan te raden om gebruik te maken van albums. Met name zeer mooie foto’s kunnen zeer snel populair worden op een netwerk zoals Google+, maar wees wel een realist dat uw bericht naar alle waarschijnlijkheid niet in de hotlist komt.

In de tekst hoort u rekening te houden met de sleutelwoorden. Sleutelwoorden zijn woorden waarvoor u gevonden wil worden. Probeer zo consistent te zijn als mogelijk. Bijvoorbeeld als u het woord e-mail in de eerste alinea heeft gebruikt en u gebruikt het woord email in de tweede alinea dat is het aan te raden om een van de twee te gebruiken en niet beide. Echter tegenwoordig zijn zoekmachines vele male meer geavanceerd dan een aantal jaren geleden en het is vrij aannemelijk dat in dit voorbeeld het niet veel uitmaakt voor de zoekresultaten. Met andere woorden, het is een goede gewoonte om sleutelwoorden consistent te gebruiken maar het moet wel leesbaar blijven en wees daarom niet bang om meervoud, verleden tijd of andere taal technische middelen te gebruiken om uw tekst goed leesbaar te houden. Daarnaast hoort een bericht voor uw bezoekers te worden geschreven en niet voor zoekmachines.

De lengte van de tekst hangt sterk af van uw volgers en het onderwerp. U kunt hiermee experimenteren om te zien wat voor u het beste is. Echter er is geen gouden regel over hoe lang een bericht hoort te zijn en afwisseling van lange en korte berichten kunnen ook aantrekkelijk zijn. Verder kunt u dit platform ook gebruiken om berichten te plaatsen die niet goed bij uw web site passen omdat ze te klein zijn of omdat het onderwerp niet geheel bij uw web site past. Kortom u kan dit platform gebruiken om meer informele content te plaatsen. Hoewel veel mensen berichten plaatsen met verschillende onderwerpen is het goed om bij een bepaald onderwerp te blijven en te veel af te wijken van het hoofd onderwerp. Namelijk op die manier laat u zien dat u veel kennis heeft van een bepaald onderwerp.

Tekst opmaak en het moment van publiceren

De opmaak van de tekst

In uw bericht kan u uw tekst opmaken als volgt:

  • Met * kunt u uw tekst vet maken: *tekst* geeft tekst.
  • Met _ kunt u uw tekst cursief maken: _tekst_ geeft tekst.
  • Met – kunt u uw tekst doorhalen: -tekst- geeft tekst.

Zelf gebruik ik vet met name om een titel te maken daarnaast gebruik ik dit ook om iets duidelijker naar voren te laten komen in een bericht. Cursief gebruik ik om iemand te citeren. Maar dit zijn absoluut geen standaarden en u kunt de opmaak gebruiken zoals u dat wilt.

Het moment van publiceren

Het moment van publiceren kan belangrijk zijn. Immers u wil publiceren wanneer uw volgers actief zijn omdat het op dat moment meer waarschijnlijk is dat mensen uw bericht zien en er op reageren. Het is dus van belang om een bericht op het juiste moment te publiceren. Maar wat is het ideale tijdstip? Dit moeilijk dan wel onmogelijk om te zeggen. Allereerst hangt het af van de content. Als u bijvoorbeeld een café runt met een speciale lunch aanbieding voor kantoren in de omgeving dan is zaterdag middag om drie uur geen goed tijdstip. Ten tweede kunt u kijken op welk tijdstip uw volgers actief zijn. Dit kunt u zien door de berichten die ze plaatsen of op welk tijdstip de meeste reacties binnen komen. Een manier om uw berichten eerst te schrijven en daarna te publiceren is door een circle/kring/groep aan te maken waar niemand in zit en de bericht daar aan te koppelen. Bijvoorbeeld door een kring “New Posts” te maken:

Een lege kring waar nieuwe berichten in worden gezet voordat ze gepubliceerd worden.

Wanneer u denkt dat het een goed tijdstip is om te publiceren voegt u “openbaar” toe:

Het publiceren van een bericht

Op die manier kunt u uw publicatie beheren.

Tot slot,

In uw berichten kunt u nog veel meer toevoegen zoals links naar uw web site, hashtags of afbeeldingen. Met name de afbeeldingen worden mooi weer gegeven in Google+. Voor links naar uw web site zijn er ook een aantal best practices. Daarom is dit meer in introductie dan een volledige gids.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*
*

De volgende HTML tags en attributen kunnen worden gebruikt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>