Waar wordt Google Mijn Bedrijf voor gebruikt?

screenshot voor bedrijfsnaam Idesthost

Hoewel het lijkt alsof Google Mijn Bedrijf alleen voor de weinig populaire Google Plus is, is dit zeker niet het geval. De data wordt ook gebruikt in de twee power houses: Google Maps en Google Search.

Google Mijn Bedrijf voor lokale bedrijven

Een mooi product van Google is . Google Mijn Bedrijf is eigenlijk een samenraapsel van twee producten: Google Places en Google+ Local (vaak Local+ genoemd). Google Places komt van Google Maps waarbij bedrijven het adres konden claimen en deze komt dan naar voren op Google Maps en Google Search. Hoewel in sommige situaties de dashboard voor Google Places nog werkt is het niet aan te raden deze te gebruiken omdat updates soms dagen kunnen duren voordat ze publiek worden gemaakt. Google+ Local zijn de lokale bedrijfspagina’s op Google+, ook deze werden geverifieerd door middel van een ansichtkaart. werd gelanceerd op 30 mei 2012. En sinds 11 juni van dit jaar worden beide ondergebracht in . Kortom geen twee verschillende dashboarden, maar één dashboard voor zowel Google+ als Google Maps.

Tijdens de lancering van Google+ gaf Google aan dat het geen sociale netwerk is maar een sociale laag die verschillende producten van Google verbindt. En dit is precies wat Google Mijn Bedrijf (hierna GMB) doet. Het is een Google+ pagina waarbij de eigenaar van een lokaal bedrijf de verschillende producten van Google direct kan aanpassen en veranderen. Hier zullen we kijken naar de drie belangrijkste Google producten die door GMT worden beïnvloed. Namelijk Google Maps, Google+ en Google Search.

Google Maps, Google+ en Google Search: de kracht achter Google Mijn Bedrijf

Google Maps

Voor GMB was er Google Places waar lokale bedrijven aan Google bedrijfsinformatie konden doorgeven. Deze data werd en wordt nog steeds gebruikt om bedrijven weer te geven in Google Maps. Bijvoorbeeld gebruikers van Google Maps kunnen door middel van de bedrijfsnaam de locatie van het bedrijf vinden, maar ook aanvullende informatie zoals telefoon, openingsuren, foto’s van uw bedrijf en een link naar de website. Maar voor andere zoekopdrachten kan uw bedrijf ook naar voren komen. Als u bijvoorbeeld tafels maakt dan uw bedrijf naar voren komen.

Trendy Tafels het bedrijfsnaam als zoekopdracht in Google Maps leidt naar het bedrijf

Zoekopdracht [tafels op maat] voor een sleutelwoord en de Lier

Kortom het toevoegen van uw bedrijf aan Google Maps levert een geweldige exposure. En tegenwoordig is het een “must do” voor ondernemers om zich toe te voegen aan Google Maps. Tot slot is het gratis en ik kan geen reden bedenken waarom een bedrijf deze data (telefoon, adres, openingsuren enzovoort) niet wil delen met Google.

Google Plus

Google Plus is de sociale laag die verschillende producten van Google samenvoegen. Bijvoorbeeld de reacties op YouTube worden automatisch gedeeld op Google+. Maar het is niet alleen een sociale laag. Integendeel, Google+ is een volledig functioneel sociale media. Vaak vergelijkt men Google+ met FaceBook. Hoewel Google+ dichterbij FaceBook zit dan bij Twitter of andere sociale netwerken (zoals LinkedIn), is het niet helemaal juist om te zeggen dat Google+ een FaceBook kloon is. In het kort is grootste verschil tussen beide dat FaceBook een focus heeft op het verbinden van je vrienden en kennissen, terwijl Google+ meer een focus heeft om nieuwe contacten te vinden, interessante personen te ontdekken en je te verrassen met content die je anders nooit had gezien. Kortom Google+ is meer voor het ontdekken terwijl FaceBook meer voor het verbinden is.

Het verschil tussen een Google Plus pagina en een Google plus lokale pagina is dat de lokale pagina een aantal extra’s heeft:

  • Recensies: Gebruikers met een Google Account kunnen een recensie schrijven en een beoordeling geven van 1 tot en met 5 sterren. Deze recensies kunnen zeer belangrijk zijn. Namelijk Google kan deze gebruiker voor een snippet (een stukje tekst) op de Google zoekmachine. Met name, in de knowledge panel kunnen recensies worden gebruikt. Hier zal ik later op terug komen.
  • Adres, telefoonnummer en openingstijden: Een lokale Google Plus pagina kan het adres, de telefoonnummer en de openingstijden door geven. Ook deze kunnen worden gebruikt in de zoekmachine zowel in Google Maps als in Google Search.
  • Categorieën: De eigenaar of de beheerder van een lokale Google Plus pagina kan categorieën toevoegen. Deze categorieën helpen de zoekmachine van Google om een betere keuze te maken. Hierbij vraagt Google om de meest specifieke categorie te gebruiken en er mogen meerdere categorieën worden toegevoegd.

Hoewel een adres ook via een “gewone” Google Plus business pagina kan worden toegevoegt, wordt het adres alleen voor lokale pagina’s geverifieerd.

Hoe Google Search de data gebruikt voor lokale zoekopdrachten

De data die de eigenaar door geeft via Google Mijn Bedrijf wordt ook gebruikt in de zoekmachine van Google. Hier zal ik kijken naar twee zoekopdrachten Eerst kijken naar een “bedrijfsnaam” zoekopdracht of een “branded query” en op een mobiele apparaat. Daarna kijken we naar een zoekopdracht voor een specifieke categorie.

De bedrijfsnaam als zoekopdracht

Screenshot van een zoekopdracht naar idesthost

Hier zien we dat de gebruiker het bedrijf direct kan bellen of direct routebeschrijving kan krijgen om het bedrijf te bezoeken. Ook de openingstijden worden hier weergegeven. En als er reviews zijn wordt de recensie weergegeven, inclusief profiel foto, onder deze snippet (“meer over …” dropdown).

Voor midden- en kleinbedrijven is dit een prachtige mogelijkheid om op de eerste plaats te ranken met direct de juiste informatie voor de potentiële klant. En dit is niet alleen voor de horeca. Integendeel, alle MKB bedrijven kunnen dit doen.

Op de desktop versie van de zoekresultaten wordt deze snippet aan de rechterkant geplaatst. Met de uitzondering dat de bel knop niet aanwezig is.

De categorie als zoekopdracht

screenshot voor de zoekopdracht [glazenwasser zoetermeer] op de desktop

Hier zien we dat verschillende lokale bedrijven onder elkaar staan, en als de gebruiker met de muis over gaat, dan komt er aan de rechterzijde een paneel die lijkt op het paneel die voor bedrijfsnamen recht staan. Op mobiele apparaten staat er een bel knop bij, waardoor de gebruiker direct vanuit de zoekresultaten een bedrijf kan bellen. In dit specifieke geval geeft Google zeven lokale bedrijven (en 7-pack), maar dit kan zeer vaak veranderen. Zo zijn er 8-packs en 10-packs gerapporteerd. Hoe deze bedrijven binnen een pack worden gerangschikt is niet bekend. Maar we zijn er vrij zeker van dat het meer waarschijnlijk is als alle vermeldingen op het internet van de  bedrijfsnaam, adres, woonplaats, telefoon en website gelijk zijn. Echter er zijn veel meer factoren, die ik in dit artikel niet zal benoemen of uitleggen. Voor mij was de 7-pack ook de eerste zoekresultaat, maar ook dit kan verschillen van dag tot dag en van zoekopdracht tot zoekopdracht.

Kortom door gebruik te maken van Google Mijn Business is het waarschijnlijk dat uw MKB bedrijf zonder veel moeite hoog wordt gerangschikt. Zeker voor bedrijfsnamen is het zeer waarschijnlijk dat het bedrijf nummer 1 rankt op mobiele apparaten en rechts wordt weergegeven. Hierbij moet ik wel vertellen dat de bedrijfsnaam uniek is. Bijvoorbeeld, als uw bedrijf een generieke naam heeft als “Glazenwasserij Zoetermeer” dan is het aannemelijk dat Google een 7-pack kiest over de top positie. Voor lokale zoekopdrachten naar een specifieke bedrijfscategorie kan uw bedrijf ook direct hoog ranken. Met name als u de enige of een-van-de-vijf bent binnen gemeente. Bijvoorbeeld, tegenwoordig zijn er niet veel boekenwinkels en als de eigenaar van een boekenwinkel zich aanmeldt voor Google Mijn Bedrijf dat is het zeer aannemelijk dat u direct hoog rankt.

Conclusie

Het kan me voorstellen dat midden- en kleinbedrijven niet zitten te wachten om het bedrijf op nog een sociale media te zetten. Dit profiel hoort up-ge-date te worden en het kan zeker een hoop werk zijn om alles bij te houden. Daarnaast is Google Plus niet erg populair in Nederland. Maar Google Mijn Bedrijf is niet alleen een Google Plus pagina. Met name, Google Maps en Google Search zijn zeer populaire producten in Nederland en worden door veel mensen gebruikt. Ook de manier waarop lokale bedrijven op deze producten naar voren komen is enorm. Ik kan me daarom niet voorstellen dat een eigenaar van een bedrijf deze gelegenheid niet benut.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*
*

De volgende HTML tags en attributen kunnen worden gebruikt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>