Google Webmaster Tools: De home pagina

Google Webmaster Tools: Home pagina

Een uitleg over de home pagina van Google's webmaster tools. Op de home pagina kan de webmaster web site verifieren en berichten lezen. Ook kijk ik naar author stats.

Google Webmaster Tools (hierna: GWT) heeft zeer veel functies daarom zal ik eerst de home pagina bekijken. In de home pagina van GWT ziet u de web sites die u heeft geverificeerd, alle berichten, voorkeuren en author stats (deze is onder labs). Zoals ik al in mijn vorige artikel heb genoemd gebruikt Google GWT om met web site beheerders te communiceren. De meest directe manier zijn de berichten. Hoewel Google ook berichten via e-mail verstuurd zijn er berichten dat er fake e-mails zijn gestuurd die niet van Google afkomstig waren. Het is daarom goed om als u een e-mail van Google met betrekking tot Google Search krijgt om te verifiëren dat deze daadwerkelijk van Google komt door in te loggen op de GWT en daar het zelfde bericht te zien.

Screenshot home pagina Google Webmaster Tools

Web site verifiëren voor GWT?

GWT add a site:www.example.comAllereerst het registreren van uw web site op uw Google account. Ik ga ervan uit dat u al een Google account heeft, anders is deze makkelijk aan te maken op Google Accounts. Na het in loggen op GWT klikt u op “ADD A SITE” en vul uw domein in. Daarna krijgt u de keuze om op vier mogelijkheden waarbij Google een html bestand de voorkeur geeft:

  • Een HTML bestand die u download in GWT en upload op uw server.
  • Een specifieke meta-tag die u toevoegt aan uw home pagina op uw web site. Dit stukje code hoort in de head sectie van de pagina te zijn. Ook is het niet nodig om deze op andere pagina’s toe te voegen maar het is niet kwalijk om dit te doen. Het kan, bijvoorbeeld, zijn dat het makkelijker is om in uw specifieke content management systeem dit stukje bestand op alle web pagina’s toe te voegen.
  • Via uw domein-registreerder. Sommige domein-registreders hebben een speciale tool voor maar de meeste hebben dit niet. Dit kunt u op twee manieren doen en betekend altijd het toevoegen van een DNS-record:
  • Via Google Analytics. Hierbij dient u de administrator te zijn op Google Analytics voor deze web site. Verder dient u gebruik te maken asynchronous tracking code, deze code is het meest gebruikelijk in Google Analytics maar er zijn ook andere manieren, en dient de Google Analytics javascript in de head sectie van uw web site te zijn. Hoewel u deze ook ergens anders kan plaatsen wordt het aangeraden om deze code van Google Analytics in de head te plaatsen en voor de verificatie van GWT is dit noodzakelijk.
Er zijn vier opties om te registreren waarbij een html-bestand de voorkeur heeft

Zoals u hierboven kunt zien is een html-bestand vaak de makkelijkste en zelf gebruik ik deze. Verder kunt u het html bestand, the meta-tag, Google Analytics code of de dns-record laten staan. Immers als u deze verwijderd of aanpast dan verliest u uw verificatie en kunt u geen gebruik maken van GWT voor die web site. Ook kunt u meerdere web sites toevoegen aan GWT. Het is dus niet nodig om meerdere accounts aan te maken als u meerdere web site beheerd.

Berichten van Google: de manier waarop Google communiceert met webmasters

Berichten zijn de belangrijkste manier waarop Google direct met Webmaster communiceerd. De berichten kunnen in vier verschillende categorieën worden ingedeeld. Echter de web site beheerder dan deze berichten hierop niet sorteren of filteren. Het zijn daarom ook vier globale categorieën over wat de inhoud van de berichten kan zijn. Wel kan men op “Alerts” filteren.

  • Kritische gezondheids problemen met uw web site of “Critical site health issues”. Dit zijn de “Alerts” waarop u kan filteren. De inhoud van deze berichten kunnen zijn dat uw web site down is of dat uw web site malware heeft. Over het algemeen hoeft u niet in paniek te raken als uw web site down is omdat u uw server re-start, bijvoorbeeld, dit is normaal en Google geeft hiermee aan dat Googlebot uw web site even (bijvoorbeeld voor een paar uur) niet bezoekt. Echter bij als de down-time vaker voorkomt en zeer lang dan is het zeker aan te raden om hier iets aan te doen. De malware waarschuwing is zeer belangrijk en daarvoor dient u actie te ondernemen op uw web site om de malware te verwijderen. Malware is een zeer brede benaming en omvat onder meer het hebben van virussen of een ge-hackte site.
  • Als er problemen zijn met het crawlen van uw web site. Als Googlebot een grote toename ziet in de HTTP 404 Not found kan Google een “Alert” sturen. Een HTTP 404 not found zijn pagina’s die niet op uw web site staan maar die wel door Googlebot worden gevonden door links (bijvoorbeeld). Echter in deze categorie vindt u niet alleen “Alerts” maar ook andere berichten. Google stuurt “Alerts” als er een grote toename is van:
    • Soft-404 Een soft-404 is een pagina die niet gevonden wordt maar technisch een HTTP 200 Okay stuurt. Met andere woorden, technisch is de web pagina aanwezig op uw server maar het systeem geeft aan in de tekst van de pagina (bijvoorbeeld) dat de pagina niet bestaat. Omdat er technisch wel een pagina is kan Google in verwarring worden gebracht en vandaar dat Google dit graag communiceert met de web site beheerder.
    • Server Errors
    • Access Denied
    • Not Found
    • Not followed
  • Berichten over veranderingen in GWT. Bijvoorbeeld als er een update is voor deze web applicatie.
  • En als laatste een rest categorie die van alles kan betekenen. Google kan via GWT berichten sturen over nieuws of algemene informatie met betrekking tot GWT.

Zoals hierboven te zien is zijn de eerste twee categorieën het belangrijkste. Maar wat ook zeer belangrijk is, is dat Google via de berichten aangeeft of u een manuele penalty heeft. Dit zijn acties van het Spam team van Google Search. Hierbij gaat het om web sites die door Google manueel van de index worden verwijderd of web sites die manueel lager worden gezet in de zoekresultaten van Google. Echter, hoewel Google steeds meer berichten verstuurd, is het mogelijk dat Google u geen bericht stuurt bij een manuele penalty. Vaak gaat het hierbij om grote overtredingen van Google’s Guidelines.

Screenshot berichten in Google Webmaster Tools

Voorkeuren

In de voorkeuren kunt u uw voorkeuren geven met betrekking tot taal (u kunt uit veertig talen kiezen), uw e-mail en of u alle berichten per e-mail wil ontvangen of alleen de kritische (hiermee bedoeld Google de Alerts). Ook wanneer u een e-mail ontvangt en e-mail notificatie heeft aangevinkt blijft het goed om het bericht daadwerkelijk op uw GWT te bekijken omdat er ook fake e-amils zijn verstuurd (zodat u daadwerkelijk weet dat het bericht correct is). De e-mail moet aan uw Google account zijn gekoppeld en u kan meerdere e-mail adressen aan uw Google account koppelen. Het is, bijvoorbeeld, niet noodzakelijk om een gmail account te hebben. Kijk voor meer informatie met betrekking tot e-mail op: Alternatieve adressen toevoegen.

Screenshot van Google Webmaster Tools voorkeuren

Author stats

Author stats is een beetje een vreemde eend op de home pagina van GWT. Namelijk informatie in de author stats worden gebaseerd op uw eigen Google+ account en heeft in beginsel niks te maken met uw web sites in GWT. Met andere woorden, de author stats hebben, in beginsel, niks te maken met uw web site terwijl de rest van GWT wel betrekking heeft op uw web site. Author stats is in december 2011 geïntroduceerd om uw informatie te geven over uw content op het internet. Hierbij gaat het, over het algemeen, om een specifieke mark-up die op de verschillende web sites moet worden geïmplementeerd voordat er data kan verschijnen op uw GWT. Om een beter beeld te krijgen over author stats zal ik eerst beknopte beschrijving geven over hoe u authorship kan implementeren en hoe Google Search deze kan weergeven in de zoekresultaten.

Wat is authorship en hoe implementeer ik dat?

Authorship is een relatief nieuw. Door middel van een link geeft u aan Google aan dat de content op de web pagina door u geschreven. Er is ook een andere manier via e-mail adres. Hierdoor krijgt Google een beter beeld over hoge kwaliteit content en als de authorship in de zoekresultaten komt zijn de zoekresultaten meer op echte mensen gericht wat een positief effect kan hebben voor gebruikers van Google Search. Ook is authorship, bij definitie, niet beperkt tot een web site maar kan zich voordoen op verschillende web sites waar de author artikels (content) heeft geschreven. Op deze manier linkt Google een auteur die op verschillende web sites schrijft aan elkaar.

Met authorship wordt aangeven wie de schrijver van de web pagina is. Allereerst is het noodzakelijk om een Google+ account te hebben die een duidelijke profiel foto heeft van uw gezicht. Dit is een Google account waarvoor Google+ geactiveerd is. Google plus is een relatief nieuwe sociale medium. Het is de sociale laag binnen Google (bekijk mijn artikel over Google+ pagina om een idee te krijgen over Google+). Er zijn twee opties die Google aanraadt:

  • Via een e-mail adres. Hierbij is het nodig dat u een e-mail adres heeft van het domein waar u uw artikel heeft geschreven. Ook dient het duidelijk te zijn dat u deze heeft geschreven door middel van “Door uw naam” of “Auteur: uw naam”. Hierbij hoort “uw naam” de zelfde naam te zijn als de naam voor uw profiel op Google+. Daarna dient u uw e-mail adres aan te melden bij Google.
  • Via een link naar uw Google+ profiel. Hierbij moet aan de link ?rel=author worden toegevoegd. De code die op een web pagina hoort te staan is:
    <a href="[profile_url]?rel=author">Google</a>
    waarbij [profile_url] uw profiel link is. Als dit op de web pagina staat dient u nog terug te linken naar de web site op uw Google+ account in het gedeelte “Bijdrager aan“. Dit kan de home pagina zijn van de web site.

Hoe wordt deze weergegeven in de zoekresultaten?

Allereerst de zoekresultaten kunnen per persoon verschillen en Google geeft niet altijd de authorship weer in de zoekresultaten. Dus ook al is uw mark-up, zoals hierboven beschreven, correct dan nog is het geen garantie dat uw authorship ook wordt aangegeven in de zoekresultaten. Hoewel ongebruikelijk kan het zijn dat de ene dag een zoekopdracht uw authorship weergeeft en de volgende dag voor de zelfde zoekopdracht niet. Ook kunnen posities verschillen.

Screenshot van authorship in zoekresultaten van Britney Spears

Er zijn vier extra toevoegingen wanneer de authorship wordt weergeven in de zoekresultaten:

  • Allereerst de profiel foto van Google+ account wordt weergegeven. Deze profiel foto linkt naar een zoekopdracht waarbij op de auteur wordt gezocht gevolgd door zoekwoorden.
  • De naam van de auteur wordt vermeldt al “door uw naam” (in het voorbeeld “by BritneySpears”) en linkt naar de Google+ profiel van de auteur (de stream van de auteur).
  • Hoeveel Google+ gebruikers deze auteur hebben toegevoegd aan de contacten (in het voorbeeld 5.123.077 Google+ gebruikers). De contacten wordt cirkels genoemd in Google+.
  • Tot slot een link met meer van de auteur (in het voorbeeld “more by Britney Spears”). Hierbij wordt er gelinkt naar een nieuwe zoekopdracht die alleen zoekt op de auteur en de zoekwoorden die zijn ingevuld.

Door deze toevoegingen in de zoekresultaten en met name de profiel foto, die zeer prominent aanwezig is, melden auteurs dat er vaker op een zoekresultaat waarbij een auteur wordt weergegeven gelinkt dan wanneer deze niet wordt weergegeven. Kortom doordat er een authorship wordt weergegeven is de click-through groter en daardoor het zoekverkeer naar de web site. En dit zoekverkeer, waarbij ook het aantal indrukken, wordt weergegeven in GWT onder author stats. Echter deze author stats staan onder “labs” waarmee Google wil aangegeven dat deze functie nog in beta is en dat author stats waarschijnlijk onder hevig is aan veranderingen.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*
*

De volgende HTML tags en attributen kunnen worden gebruikt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>