Google’s hulpprogramma voor webmaster

Google Webmaster Tools

Google webmaster tools is een prachtige online app die gratis is voor elke webmaster. Met de informatie in GWT kan de webmaster zoekmachines beter begrijpen

Google biedt eigenaren of mensen die web sites beheren (genaamd webmasters)van web sites handige web applicaties om de zoekmachine van Google beter te begrijpen. Hoewel de data specifiek is voor Google Search kan het zeer handig zijn om beter inzicht te krijgen in uw web site omdat Google hier ook algemene data weergeeft die ook andere zoekmachines zien en uw web site bezoekers ondervinden. Dit biedt Google gratis aan. Immers Google verdient aan het weergeven van zoekresultaten en het is handig om met webmasters te communiceren als Google de web site niet kan bezoeken of verkeerd begrijpt. Deze gratis service van Google, de Webmaster Tools, werd op 4 augustus 2006 gelanceerd, daarvoor hete het Google Sitemaps maar met zeer beperkte functies.

Google hulpprogramma webmaster

Het hulpprogramma per onderdeel: GWT in vogelvlucht

Google’s hulpprogramma voor webmasters is vrij uitgebreid vandaar dat ik verschillende onderdelen apart behandelen in de volgende artikelen:

Webmaster hulpprogramma tegen Google Analystics

Het webmaster programma van Google is geen web applicatie om een web-analyse uit te voeren. In het hulpprogramma vindt u wel zoek verkeer naar uw web site en andere data die u kunt analyseren en het hulpprogramma geeft ook mooie grafieken die u kunt bekijken. Maar het is in vergelijking met Google Analytics zeer beperkt. In deze service, bijvoorbeeld, van Google geeft Google informatie over wat erop de web site van Google, bijvoorbeeld google.nl, gebeurd. Deze informatie is beperkt en soms ook gedateerd. Dat wil zeggen, Google geeft niet alle informatie die ze heeft over uw web site met betrekking tot wat erop de site van Google gebeurd. Daarnaast wordt er in de Webmaster Tools informatie geven over andere web sites, door informatie te geven over welke web site naar u linkt. Ook hier geeft Google niet alle informatie maar een beknopte versie van het aantal links. Tot slot geeft Google informatie over uw web site. In de Webmasters Tool vindt u bijvoorbeeld “interne links”, dit zijn links die van web pagina’s op uw web site naar web pagina’s op uw web site. Ook Google Analytics geeft informatie over “interne links” waarbij ze ook aangeeft hoeveel op een bepaalde link wordt geklikt, het hulpprogramma geeft dit niet aan. Wederom, de informatie is er maar beknopt, zeker in vergelijking met Google Analytics.

Google Analytics screenshot

Waarom de verschillen?

Allereerst het zijn verschillende web applicaties met verschillende verwachtingen van gebruikers waardoor het twee verschillende producten zijn. Maar het grootste verschil is dat de data op verschillende manier wordt verzameld. Met betrekking tot Google Analytics wordt de data verzameld door een javascript toe te voegen aan de web pagina (dit kan per pagina en hoeft niet over de gehele web site). De javascript is een stukje code die in web pagina wordt geplaatst. Deze javascript bekijkt hierdoor op welke links (bijvoorbeeld) de gebruiker klikt en verzamelt op die manier de data. Met andere woorden, Google Analytics verzameld de data op uw web site. Er wordt dus daadwerkelijk een code uitgevoerd op uw web pagina die het gedrag van de gebruiker bekijkt.

Google Webmaster Tools verzameld de informatie op een andere manier. Google Search gebruikt crawlers op het internet te indexeren. Crawlers zijn computer programma’s (servers met een specifieke programma) die zoveel mogelijk web pagina’s bezoeken en deze opslaan in de database. Deze database heet de index. De index bestaat dus uit de web pagina’s die de crawlers hebben gestuurd, maar ook uit bestanden zoals afbeeldingen (daarom kan men op google.nl (bijvoorbeeld) ook zeer goed naar specifieke bestanden zoeken zoals afbeeldingen). De data die geïndexeerd is, is de basis voor het hulpprogramma voor webmasters.  Daarnaast deelt Google ook informatie over hoe de gebruikers van de zoekmachine, zoals op google.nl, in de webmaster tools.

Het verschil is daarom hoe de informatie wordt verzamelt. Google Analytics gebruikt alleen uw web site terwijl Google Webmaster Tools de informatie uit de index en van de zoekmachine gebruikt.

Zijn er nog meer verschillen?

Ja. In Nederland hebben we een zeer strikte wetgeving met betrekking tot cookies. In het kort, een web site eigenaar mag niet zonder van de voren permissie te hebben gevraagd een cookie plaatsen. Een cookie is een klein bestand die de browser opslaat op aanvraag van de server. Dit een onbegrijpelijke code met een web site adres en andere data. Met deze data kunnen web sites de gedragingen van de bezoekers bijhouden. Met name dit laatste heeft ertoe geleid dat de web site van te voren permissie moet vragen aan de bezoeker van de web site. Hierdoor wordt er dus geen cookie geplaatst totdat de gebruiker er toestemming voor heeft gegeven.

Google Analytics gebruikt cookies terwijl Google Webmaster Tools deze niet gebruikt. Immers, Google Analytics gebruikt een javascript die de gedragingen van de bezoekers bijhoud en daarvoor is een cookie noodzakelijk. Terwijl het hulpprogramma informatie gebruikt van Google zelf en daarvoor is geen cookie nodig op uw web site.

Natuurlijk zijn er nog veel meer verschillen, zoals ik hierboven al heb gehint, maat dit zijn de grootse verschillen. Google Analytics geeft veel meer informatie maar andere en er wordt ook een cookie geplaatst, terwijl het hulpprogramma voor webmasters informatie geeft vanuit de zoekmachine zelf. Hoewel de informatie vanuit het hulpprogramma beperkt is, is het zeer aan te raden om als webmaster aan te melden voor deze gratis service.

Tot slot,

De rede waarom ik Google Analytics met Google Webmaster Tools vergelijk is omdat beide zeer populaire web applicaties zijn en vaak met elkaar worden verward. Meestal niet opzettelijk, maar er zijn zeer essentiële verschillen waardoor beide services niet goed met elkaar te vergelijken zijn. Met andere woorden, het kan voorkomen dat het Webmaster Tools aangeeft dat een bezoeker vanuit Google Search naar uw web site is gegaan terwijl uw Google Analytics dit niet ziet omdat de bezoeker de tab-blad van de browser binnen een aantal seconden heeft gesloten. Echter door beide te vergelijken hoop ik dat het duidelijker is Webmaster Tools is en in algemene termen wat het inhoud.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*
*

De volgende HTML tags en attributen kunnen worden gebruikt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>