HTML-verbeteringen in Google’s hulpprogramma voor webmasters

Banner title- en beschrijving- tag

Een van de mooiste functies in Google's webmaster tools. Met HTML verbeteringen geeft Google aan welke pagina's technisch verbetert kunnen worden.

Een mooie functie in Google’s hulpprogramma voor webmasters (hierna: GWT) is de HTML-verbeteringen. Deze functie is te vinden onder “optimalisatie”. En geeft een aantal suggesties weer die de webmaster kan doen om de web site beter op Google’s zoekmachine naar voren te laten komen. Daarom heette HTML-improvements ook eerst HTML-suggestions maar de naam was in mei 2012 veranderd. De verbeteringen zijn beperkt en zijn vallen onder drie categorien: Metabeschrijving, Title-tag en Inhoud die niet is te indexeren (daar zal ik hier niet naar kijken omdat het anders erg lang wordt en mijn artikel crawlen en indexeren kijkt er ook naar).

Wat is metabeschrijving?

Metabeschrijving of de Engelse naam meta-description is een meta tag die wordt gebruikt door zoekmachines om een beschrijving van de web pagina te krijgen. Deze tag wordt gebruikt als een manier om over data, de HTML bestand, data te ontvangen. Deze beschrijving wordt door zoekmachines gebruikt om een snippet weer te geven. Maar is niet zichtbaar voor bezoekers van de web pagina (tenzij ze naar de code kijken). Een snippet is het gedeelte waar de zoekmachine specifieke informatie geeft over een web pagina:

snippet in zoekresultaat

 

De snippet hierboven geeft een “simpele” snippet maar is bestaan ook rijke snippets die ik hier niet zal behandelen. In deze rich-snippets kunnen reviews, ratings, authorship of andere mogelijkheden naar voren komen. De HTML-code die in de head sectie van een HTML-document kan zitten (de meta-beschrijving is geen verplichting) is:

<meta name="Description" content="korte informatieve beschrijving hier">

De metabeschrijving is een korte beschrijving over wat er op de web pagina is en de beschrijving die de webmaster geeft in deze meta-tag een zeer sterke suggestie voor zoekmachines om deze te gebruiken als een snippet. Echter het is altijd een signaal of suggestie en Google kan deze aanpassen. Dit aanpassen gebeurt volledig automatisch door middel van algoritme. Maar als de beschrijving duidelijk is dat is het zeer aannemelijk dat Google deze code overneemt als een snippet. Verder is het vrij gebruikelijk dat voor verschillende zoekopdrachten verschillende snippets worden gebruikt. Als de snippet wordt aangepast dan wordt deze meestal aangepast op basis van de content op de web pagina.

Er zijn drie verbeteringen die GWT suggereert:

  • Dubbele beschrijvingen in meta-tags: Als verschillende web pagina’s de zelfde meta-tag hebben dan worden de URL’s van deze web pagina’s hier weergegeven. Dat wil zeggen, de inhoud van de meta-tag description is het zelfde op verschillende web pagina’s.
  • Lange beschrijvende meta-tags: Zeker wanneer de beschrijving een opsomming is van heel veel sleutelwoorden dan is dat geen goede meta-description. Ook het toevoegen van de web site naam of bedrijfsnaam in elke meta-description is niet wenselijk. De rede hiervoor is dat zoekmachines slechts een beperkende ruimte geven voor snippets. Soms wordt geadviseerd om tussen de 100 en de 150 karakters te blijven (een spatie is ook een karakter) andere geven aan dat de meta-description minder dan 156 karakters dient te zijn. Kortom zeer lange meta-beschrijving is niet optimaal.
  • Korte beschrijvingen in meta-tags: Net zoals een te lange is een te korte ook niet wenselijk. De rede hiervoor is dat zoekmachine gebruikers niet genoeg informatie zien om erop te klikken en, daarnaast, kan Google en/of andere zoekmachines de beschrijving aanpassen als de beschrijving te kort is. Echter dit gebeurd automatisch en leest soms zeer merkwaardig. Daarom is een menselijke beschrijving over het algemeen beter dan de gene die zoekmachines automatisch maken. Kortom een beschrijving van ten minste 100 karakters is een goede keuze.

Wat is de title-tag?

Net zoals de the meta-beschrijving is de title-tag een HTML-code die in het head gedeelte van een HTML-document kan zijn:

<title>Mijn titel</title>

Zoals de naam al suggereert geeft het de titel van een web pagina aan. Maar, in tegenstelling tot de meta-description, is deze vaak wel zichtbaar voor bezoekers. Namelijk de titel-tag wordt vaak op een tab van de browser weergegeven (dit hangt af van de browser en van de instellingen van de browser). In de Google’s zoekmachine wordt de titel weergegeven als:

De titel-tag in zoekresultaat

In een browser wordt de titel vaak weergegeven als:

De title-tag in Chrome

 

Zeker omdat de titel niet alleen in de zoekresultaten naar voren komen is een goede title-tag belangrijk. In de HTML-verbeteringen geeft Google de volgende suggesties:

  • Ontbrekende “title”-tags: Als de er geen title-tag aanwezig komt deze suggestie naar voren. Er zijn reports dat als er geen titel-tag aanwezig is dat Google in haar zoekmachine de tekst met een grotere lettertype gebruikt maar dit is vrij suggestief, aan de andere hand, het is aannemelijk dat Google meer waarde hecht aan een grotere lettertype.
  • Dubbele “title”-tags: Als er meerdere web pagina’s de zelfde title-tag hebben dan komt het hier naar voren.
  • Lange tekst tussen “title”-tags: Als de titel erg lang is dan report Google dat hier. De lengte die Google op dit moment gebruikt in haar zoekmachine is 512 pixels (dit kan gevonden worden in de code van zoekresultaten). Omdat de lengte in pixels is bijvoorbeeld een “i” korter dan een “m”. Daarom is het soms moeilijk voor een webmaster die een pagina of artikel schrijft om te bepalen hoelang de titel is in pixels. Andere schrijvers suggereren dat 70 karakters is optimaal. Maar omdat de lengte in de Google Search in pixels is er geen echte optimaal aantal karakters maar 70 karakters is vaak genoeg. Verder is het niet raadzaam om alleen sleutelwoorden toe te voegen. Natuurlijk is het belangrijk om de sleutelwoord van een web pagina ook toe te voegen aan de titel maar een lijst van sleutelwoorden achter elkaar is niet wenselijk.
  • Korte tekst tussen de “title”-tags: Een korte titel is meestal een gemiste kans. Immers de webmaster kan meer vertellen over de web pagina.
  • Niet-informatieve tekst tussen de “title”-tags: In de te lange tekst voor title-tag heb ik al gehint op sleutelwoorden. Als er meerdere sleutelwoorden die vrij irrelevant zijn dan kan Google het hier naar voren brengen. Denk hier, bijvoorbeeld, aan het toevoegen van de sleutelwoord maar dan in meervoud. Maar andere title-tags zijn gerapporteerd zoals de titel “index” of “geen naam”. Kortom een goede beschrijvende, korte en informatieve titel-tag is het beste.

Bekijk ook mijn andere artikelen over “Optimalisatie” in GWT:

Sitemaps – URL’s verwijderen – Contentzoekwoorden – Gestructureerde gegevens – Gegevens markeren

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*
*

De volgende HTML tags en attributen kunnen worden gebruikt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>