Links naar uw site – Verkeer in Google’s hulpprogramma voor webmasters

banner links naar uw site

Dit is een van de belangrijlste functies in Google's webmaster tools omdat deze informatie vaak niet vrij verkrijgbaar is. Maar helaas biedt Google slechts een selctie aan.

In Google’s hulpprogramma voor webmasters (hierna: GWT) kan de webmaster (de beheerder of eigenaar van de web site) een selectie zien van de links die naar de web site linken. Zoals al in mijn vorige artikel over PageRank zijn links een ranking factor in Google Search en daarom is het dit een zeer nuttige functie in GWT. De data die hier wordt gepresenteerd is slechts een populatie van alle links die er op het internet zijn. Met ander woorden, niet alle links worden hier weergegeven. Ook vindt u in dit gedeelte van GWT alleen links die van buiten naar het domein linken. Het gaat hier dus om externe links of backlinks en niet om links die binnen het domein naar de web pagina linken (interne links). Deze tab onder “Verkeer” heeft drie categorieën:

  • De meeste links naar uw site: Hier wordt aangegeven welke web pagina’s van buiten de domein linken naar de web site.
  • Uw inhoud met de meeste links: Hierin wordt aangegeven naar welke web pagina’s op de web site het meeste gelinkt wordt van buiten het domein.
  • Hoe uw gegevens zijn gekoppeld: De informatie die hier wordt gepresenteerd is met welke anker-tekst er naar de web site wordt gelinkt.

Screenshot naar uw site in Google's hulpprogramma voor webmasters

De links die hier gepresenteerd worden zijn links die niet geblokkeerd worden door robots.txt. Deze links zijn te vinden onder de tab “Geblokkeerde URL’s“. Ook als een link linkt naar een 404 pagina dan zal deze hier ook niet weergegeven worden. Deze links zijn te vinden onder de tab “Crawl fouten“. Maar 301 (permanent re-direct) of 302 (tijdelijke re-direct) komen hier wel naar voren. Hoewel er voor de gebruiker geen verschil is tussen een 301 of een 302 is het wel van invloed op zoekmachines. Lees meer over re-directs op mijn artikel over adres-wijziging. Dat wil zeggen, als een link linkt naar een re-direct dan wordt deze link wel meegeteld voor de web pagina. Daarnaast consolideert Google verschillende versie van een web pagina. Bijvoorbeeld www.example.com wordt als het zelfde gezien als example.com (bekijk mijn vorige artikel om een idee te krijgen over www tegenover geen-www). Door deze consolidatie worden ook de links naar één versie van de web pagina geconsolideerd. Met andere woorden, de links worden samengevoegd voor één versie van de web pagina.

De meeste links naar uw site

Hier wordt een lijst weergeven van domeinen die naar de web pagina’s op de web site linken. De links kunnen worden geordend op hoeveel links en naar de web site linken. En door verder te klikken naar op de domeinnamen kan de webmaster meer informatie zien over naar welke web pagina er wordt gelinkt. Als daar op wordt geklikt dan kan de webmaster zien op web pagina van de web site er wordt gelinkt.

screenshot lijst van links

screenshot van links voor een individuele domein

screenshot van links van een individuele domein naar een individuele web pagina op uw site

*Let op niet alle links worden weergegeven in GWT. Maar over het algemeen geeft het wel een redelijk beeld van de links naar de web site.

Uw inhoud met de meeste links

Deze optie is precies het zelfde als “De meeste links naar uw site” alleen gesorteerd op pagina’s. Met andere woorden, in plaats van met de links naar de webmaster’s web site wordt  er eerst de web pagina’s van de web site weergegeven waarna er de domeinen worden weergegeven. Dit is identiek aan aan het vorige alleen een andere volgorde. Dit geeft dus niet extra informatie. Wat meer informatie geeft is het volgende onderdeel.

Hoe uw gegevens zijn gekoppeld

Hierin wordt de anker-tekst weergegeven. De anker-tekst is het “zichtbare” gedeelte van een link. Dit gedeelte is waar internet gebruikers op klikken om naar de pagina te gaan. In de HTML code is de anker tekst:

<a href=”de_link”>anker_tekst</a>

Deze anker tekst wordt door zoekmachines gebruikt om een bepaalde web pagina te ranken voor een bepaalde query (de zoekopdracht). Bijvoorbeeld:

Prachtige <a href=”de_link”>voetbal video’s</a> voor echte liefhebbers.

De anker tekst is “voetbal video’s” en verteld iets over wat er op de web pagina is waarnaar het linkt. Deze informatie is van belang voor zoekmachines en zoekmachines gebruiken deze informatie ook. Via deze functie in GWT kan de webmaster zien of de web site voor bepaalde sleutelwoorden goed naar voren komt. Echter dit is slechts een lijst met een aantal sleutelwoorden waarmee de web site op andere web sites wordt geassocieerd en de webmaster kan niet meer informatie ophalen dan deze lijst. Daarnaast is zoals alles in dit gedeelte van GWT slechts een beperkte selectie en niet de complete lijst.

Tot slot,

In deze functie kan de webmaster ook verschillende tabellen downloaden als .csv of als Google document. Hiermee kan de webmaster gemakkelijk de data importeren in een spreadsheet programma. Dit wordt zeer vaak gedaan en dit is zeker de meest gewaardeerde functie in deze categorie. Daar zal ik hier niet verder op ingaan. Maar stel gerust een vraag hieronder.

Bekijk ook de andere artikelen over het onderdeel “Verkeer” in GWT:

ZoekopdrachtenFilters voor de zoekopdrachtenInterne links

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*
*

De volgende HTML tags en attributen kunnen worden gebruikt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>