Lokalisatie voor zoekmachines

Start localisatie

Lokalisatie voor zoekmachines betekend in het kort dat een lokaal bedrijf zoekmachines signalen geeft dat ze lokaal opereerd waardoor ze hoger kan staan in de zoekresultaten.

Een groot voordeel voor de MKB is dat kleine bedrijven zich kunnen profileren op lokaal gebied. Daarnaast is het vaak nodig dat een bedrijf regionaal opereert. Bijvoorbeeld het is vrij handig als de loodgieter die u belt uit de omgeving komt. Zoekmachines weten dat mensen graag lokale bedrijven zien voor bepaalde zoek opdrachten. Er zijn bedrijven die hierop inspelen door gebruik te maken van een aantal diensten die op het internet zijn. Zoals web sites maken voor een bepaalde regio. Vaak gebruiken deze bedrijven telefoonnummers en web formulieren om leads te generen voor de bedrijven die bij hun zijn aangesloten. Vaak wordt er per lead afgerekend. Echter u kan als MKB-er zelf deze leads generen door gebruik te maken van gratis online diensten en daarbij spaart u de kosten die u betaald voor leads van deze bedrijven.

Wat is lokalisatie in zoekmachine?

Als iemand uit Rotterdam zoekt naar een restaurant dan is het zeer waarschijnlijk dat zoekmachines resultaten weergeven van restaurants in Rotterdam, terwijl als iemand zoekt op de zoekterm restaurant in Amsterdam dan is het zeer waarschijnlijk dat restaurant uit Amsterdam worden weergegeven. Kortom de zoekresultaten worden aangepast door zoekmachines voor de lokatie waar de gebruiker zich bevindt. Dit wordt localization genoemd. Localization kan op verschillende manieren worden geoptimaliseerd voor zoekmachines. In dit artikel zal ik het volgende uitleggen:

  • Web site optimalisatie voor lokalisatie
  • Google business places optimalisatie

Web site optimalisatie voor lokalisatie

Dit is één van de belangrijkste signalen die u kan geven aan zoekmachines. Immers u wilt gevonden worden voor lokale zoek termen en die informatie hoort op de web site te staan. Daarnaast zijn er gratis diensten op het internet voor lokale bedrijven waarbij u links naar uw web site kan toevoegen en uw web site dient duidelijk te zijn dat het lokaal opereert.

Gebruikelijk is om een telefoonnummer toe te voegen op elke pagina. Echter het is niet noodzakelijk dat u op elke pagina uw telefoonnummer plaats, maar op uw contact pagina en op de home pagina is wel aan te raden. Vaak wordt die rechts bovenaan gezet met een groter lettertype dan het algemene gedeelte van uw web site. Als u een lokaal nummer heeft dan is dat een vrij duidelijk signaal. Soms gebruiken web sites afbeeldingen om een telefoonnummer weer te geven omdat men een mooi effect wil weergeven. Dat is niet optimaal omdat zoekmachines afbeeldingen niet goed kunnen lezen. Wel kan u uw telefoonnummer in de alternatieve tekst zetten. Dat wil zeggen, als de afbeelding niet laad dan wordt deze tekst weergegeven. Echter er zijn ook plug-ins voor browsers, bijvoorbeeld Skype, waarbij html tekst direct wordt omgezet zodat bezoekers met één klik kunnen bellen. Kortom tekst heeft mijn voorkeur.

Naast het telefoonnummer is het gebruikelijk om een contact pagina te hebben. Op deze contact pagina kunt u natuurlijk uw adres gegevens plaatsen. Hoewel het niet nodig is om op alle pagina’s uw adres gegevens te plaatsen is het wel aan te raden om ook uw adres op uw home pagina te plaatsen en waar u denkt dat het belangrijk is voor uw bezoekers. Bijvoorbeeld als u een speciale aanbieding heeft die klanten dienen te reserveren.

Google business places optimalisatie

Google business places is een product van Google waarbij u op Google Maps uw bedrijf kan plaatsen. Google Maps is een zeer populair product en veel mensen gebruiken Google Maps. Dus buiten de zoekmachine is het verstandig om hiervoor aan te melden. Daarnaast heeft Google Maps zijn eigen zoekmachine en het is natuurlijk een voordeel om daar naar voren te komen. Google Search, de zoekmachine van Google, gebruikt data van Google business places voor zoek opdrachten. Op een pagina met lokale zoek resultaten staan ook advertenties. Deze staan vaak bovenaan en met een ander achtergrond, maar ze kunnen ook rechts of onderaan de pagina staan. Het optimaliseren van uw business place heeft betrekking op de organische zoek resultaten. Dit is het blauwe gebied op deze afbeelding:

Tijdens het invullen van uw business place dient u zo volledig mogelijk te zijn. Dat wil zeggen, zoveel mogelijk velden dient u in te vullen, maar wees wel eerlijk. Als u bijvoorbeeld aangeeft op zondag open te zijn terwijl u dat niet bent dan kan het voorkomen dat iemand een klacht bij Google invult wat kan leiden tot een schorsing van uw business listing.

Het invullen van een web site is belangrijk omdat deze wordt gebruikt in de zoek resultaten onder A, waarbij de naam een link is naar uw home pagina. Voor de beschrijving kunt een korte beschrijving van uw bedrijf en wat u aanbied geven. In de beschrijving is het handig om ook sleutelwoorden te gebruiken. Sleutelwoorden zijn woorden waarvoor u gevonden wil worden. Bijvoorbeeld als u producten van een merk verkoopt dan u kunt u dat invullen of als uw een Frans restaurant heeft meldt dat. Het veld voor “categorie” is een veld speciaal bedoeld voor zoek opdrachten. De naam van de categorie wordt gebruikt als een sleutelwoord. Tijdens het invullen van een categorie worden er suggesties gedaan die u kan gebruiken. Probeer verschillende termen. Bijvoorbeeld u vindt geen categorie gebruikte kleding maar wel tweedehands kleding. Wees specifiek en kies niet altijd de meest brede categorie. Bijvoorbeeld als u een speciaalzaak bent voor stripboeken dan kunt u dat invullen door stripboekenwinkels in te vullen. De computer programma van Google Search, die algorithm wordt genoemd, begrijpt dat mensen die boekwinkels zoeken in een bepaalde plaats ook geïnteresseerde zijn in stripboekenwinkels. Daarnaast als iemand zoekt voor een stripboekenwinkel in een bepaalde plaats dan komt u waarschijnlijk hoger op de lijst. Voor de foto’s kunt u maximaal 10 foto’s toevoegen, en het is aan te raden om 10 foto’s toe te voegen. Kies de mooiste foto’s uit die uw bedrijf het beste weergeven. Als u bijvoorbeeld meubels maakt, dan zijn foto’s van de werkplaats meestal niet erg aantrekkelijk, terwijl foto’s waarbij uw meubels mooi staan opgesteld wel erg aantrekkelijk zijn. Immers uw bezoekers zijn geïnteresseerde in uw producten en niet in uw werkplaats. Aanvullende details zijn ook belangrijk om in te vullen en worden vaak overgeslagen. Hier kunt u bijvoorbeeld aangeven welke merken u verkoopt of dat een parkeer mogelijkheid.

Tot slot

Er zijn nog veel gratis diensten zoals Google Places for Business. Echter een goed begin is Google Places, zeker omdat dit product van Google grootte mate van integratie heeft in Google Search. Verder dient u een Google account aan te maken als u die nog niet heeft. De verificatie gaat via een briefkaart, SMS of telefoon waarbij u een PIN krijgt, een nummer voor verificatie.  Zelf kies ik voor verificatie via briefkaart omdat die sneller is dan SMS, SMS kan tot zes weken duren terwijl de briefkaart twee tot drie weken duurt, en ik heb er goede ervaring mee.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*
*

De volgende HTML tags en attributen kunnen worden gebruikt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>