Meer links betekent niet dat de web site beter rankt

Penguin en manuele actie

Links zijn een ranking factor maar door een manuele actie en de Penguin algoritme kunnen links een negatieve effect hebben. Ook kan het voorkomen dat webmaster een link penalty krijgen terwijl ze er niks mee te maken hebben.

Regelmatig hoor ik in gesprekken dat links de sleutel is om hoog in de zoekresultaten te komen. Dit is inderdaad waar maar het is niet het hele verhaal. Want links kunnen ook een negatief effect hebben. Namelijk de zoekmachine van Google – maar ook de meeste andere zoekmachines – gebruikt links om web pagina’s te rangschikken. Dit doet Google door de befaamde algoritme . Hoewel de PageRank van een web pagina in de originele PageRank papers niet omlaag kan gaan, is dit tegenwoordig niet helemaal juist. Allereerst is PageRank veel geavanceerder dan in 1999. Hoe PageRank tegenwoordig intern door Google wordt berekend weten we niet. Ten tweede kan de PageRank omlaag gezet worden door een manuele actie. En door een algoritme kan het zijn dat sommige links een negatief effect hebben. Kortom inkomende links kunnen ervoor zorgen dat een web site lager rankt. 

Manuele actie en PageRank

Al zeer lang is het tegen de richtlijnen van Google om . In het kort is elke link die niet op een natuurlijke manier tot stand is gekomen een manier om de PageRank te manipuleren. Maar het linken naar web sites ligt in de essentie van het internet of het web. Bijvoorbeeld in het verleden gebruikten mensen vaak de term “surfen op het internet”. Dit surfen op het internet is het volgen van links om zo op allerlei web pagina’s te recht te komen. Kortom zonder links bestaat er geen world wide web.

Het grote probleem voor zoekmachines is het kopen en verkopen van links. Bijvoorbeeld online nieuws sites verkopen links als een manier om de web site rendabel te maken. In beginsel is hier niks mis mee, maar dit werd niet alleen gedaan om te adverteren maar ook om hoger in de zoekresultaten te komen. Dit laatste was een groot probleem omdat hierdoor niet de beste zoekresultaten naar voren komen maar de gene die de meeste links inkocht. Met andere woorden, webmaster kochten de positie in de zoekresultaten. Een ander probleem met PageRank doet zich voor op web sites met gebruikers gegenereerde content (user generated content), zoals een forum-berichten of reacties op een artikel. Het probleem is dat de webmaster niet garant kan staan voor de links omdat iemand anders deze links op de web pagina heeft gezet. Deze links kunnen niet het zelfde worden gewaardeerd als een link die de eigenaar van web site ondersteund en waar de webmaster pal achter kan staan. Ook gebruikte spammers software om op web sites zonder schroom willekeurig te linken naar sites. De oplossing die zoekmachines gaven is nofollow. Een andere oplossing is door de link via een URL te laten gaan die geblokkeerd is in robot.txt. Deze manier wordt met name door online reclame netwerken gebruik. Bijvoorbeeld doubleclick van Google blokkeert alle robots – met uitzondering van een folder – in haar robot.txt, zie http://googleads.g.doubleclick.net/robots.txt.

Nofollow

Nofollow kan op drie manieren worden bereikt:

  • Een individuele link kan de rel=”nofollow” attribuut bevatten:
<a href="naar_de_add.html" rel="nofollow">geweldige aanbieding</a>
  • Alle links op een pagina kunnen nofollowed worden door een metatag in de head:
<meta name="robots" content="nofollow" />
  • Alle links op een pagina kunnen nofollowed worden door een HTTP header:
X-Robots-Tag: nofollow

Wat nofollow doorgeeft aan zoekmachines is dat de link niet gevolgd hoort te worden. Zowel Google als Bing respecteren dit en volgen de link meestal niet. Echter als een URL niet bekend is bij Googlebot dan kan de link wel gevolgd worden. Met andere woorden, een link met nofollow kan wel gebruikt worden voor het ontdekken van nieuwe web documenten. Google doet dit ook voor URL’s die ze vindt in javascript of een URL in een tekst die geen hyperlink is. Het effect van nofollow is dat de link niet voorkomt in de link graph en daarbij wordt de link niet gebruikt voor PageRank (en voor andere algoritme’s). Dus nofollow is de manier om PageRank niet te manipuleren.

Manuele actie

Als een web site eigenaar zich niet aan de nofollow regel houdt dan kan Google een manuele actie uitvoeren. Dit is een actie waarbij een medewerker van Google (liefkozend Googlers genaamd) een web site een penalty geeft waardoor de web site lager in de zoekresultaten wordt gezet. Bij grote overtredingen van kan het zelfs voorkomen dat de gehele site uit de zoekresultaten wordt gehaald of de-indexeren. Bij het niet naleven van de nofollow wordt meestal de web site niet in zijn geheel ge-de-indexeert. In tegen stelling, vaak wordt de PageRank van de verschillende pagina’s omlaag gezet. Het effect hiervan is dat de web pagina’s minder hoog in de zoekresultaten staan dan daarvoor.

Voor inkomende links zijn er twee verschillende soorten manuele acties.

  • penalty: Dit is een vrij cryptische omschrijving, namelijk als ik het zo lees dan lijkt het erop dat onnatuurlijke links invloed hebben op alle links. Dat klopt niet helemaal. Wat er is gebeurd is dat Google een patroon van links naar uw web site heeft ontdekt die onnatuurlijk lijken en de links die in de patroon zijn gevonden hebben geen invloed op de web site. Met andere woorden, de onnatuurlijke links hebben geen waarde of voegen niks toe aan de zoekwaarde. De rede waarom Google dit doet is omdat inkomende links vaak buiten de controle van de webmaster zijn.
  • penalty: Deze penalty gaat veel verder dan de penalty hierboven. Namelijk hierbij heeft Google een patroon in de inkomende links ontdekt die onnatuurlijk is en waarvan Google denkt dat de webmaster deze zelf ingang heeft gezet. Hierbij wordt meestal de hele web site getroffen, waarbij de web site veel lager in de zoekresultaten staat dan voorheen. Deze zwaardere penalty wordt met name gegeven wanneer een web site een “link naar ons en wij linken naar u” pagina heeft.

Penguin Update

De Penguin update is een algoritme update. Dit wil zeggen, dat de software die Google gebruikt om verschillende web documenten te rangschikken up-ge-date is. Nu wordt de algoritme van Google dagelijks up-ge-date – per jaar wordt het 500 tot 600 keer up-ge-date – maar als er een grote update is die een grote impact heeft op veel verschillende zoekopdrachten dan krijgt de update vaak een naam. In dit geval heeft Google zelf de update de naam Penguin gegeven. Dit gebeurd niet altijd en soms komt de SEO gemeenschap met een naam. De update werd bekend gemaakt op 24 april 2012 onder de titel  (Een volgende stap om sites met hoge kwaliteit te belonen) en sindsdien is Pengiun vijf keer up-ge-date. De laatste update was in oktober 2013.

In het kort probeert deze algoritme webspam lager te rangschikken. Dat wil zeggen, als een web site zich niet houdt aan Google’s richtlijnen dan wordt de site door deze algoritme omlaag gezet. Het is een algoritme die de gehele web site raakt en niet zoals PageRank betrekking heeft op één URL. De Pengiun update kijkt naar vier onderdelen die tegen Google’s richtlijnen zijn:

  • : Dit wordt ook wel keyword stuffing genoemd, waarbij de webmaster op een onnatuurlijke manier zeer vaak een bepaald zoekwoord of sleutelwoord opsomt om zo de zoekresultaten te manipuleren.
  • : Dit wordt ook wel link schemes genoemd, waarbij de webmaster links uitwisselt, koopt, verkoopt of op een andere onnatuurlijke manier links probeert te vergaren om zo PageRank te manipuleren.
  • : Hierbij krijgen zoekmachines andere content geserveerd dan gewone gebruikers. Bijvoorbeeld er wordt tekst of sleutelwoorden op de pagina toegevoegd als Googlebot (de crawler van Google) langskomt.
  • : Hierbij wordt de content bereikbaar gemaakt via meerdere URL’s. Hoewel het gebruikelijk is en niet kwaadwillend om content via verschillende URL’s toegankelijk te maken, kan dit ook gebruikt worden om de content op verschillende domeinen naar voren te laten komen om zo de zoekmachines te manipuleren.

Hoewel Penguin voor meerdere webspam is bedoelt lijkt het erop dat deze update met name gericht is op onnatuurlijke inkomende links. Dat wil zeggen, binnen de SEO gemeenschap wordt Penguin met name gezien als een algoritme die onnatuurlijke inkomende link bestraft.

Anker tekst

De vraag doet zich daarom op wat zijn onnatuurlijke links. In beginsel zijn dit links die gekocht zijn door de webmaster – en geen nofollow hebben. Of de webmaster heeft op de één of andere manier controle over hoe er naar zijn/haar eigen web site wordt gelinkt. Een indicatie dat de webmaster controle heeft over een link is door te kijken naar de anker tekst – de tekst waar iemand op klikt om de link te volgen. Als de akker tekst erg geoptimaliseerd is dan kan dat een rede zijn voor Penguin om in actie te komen. Bijvoorbeeld als er naar www.idesthost.nl duizend keer wordt gelinkt met de ankertekst “de beste web design van Zuid-Holland”. Met andere woorden, de anker tekst lijkt meer op een marketing element dan op een link die extra informatie of extra waarde toevoegt aan de content. Het kan daarom voorkomen dat als een web site geraakt is door Penguin, links van gerenommeerde web sites verwijderd moeten worden.

NSEO, Penguin en de Disavow Tool

Omdat Penguin de hele web site omlaag zet als de inkomende links een onnatuurlijke patroon vormen, rijst de vraag of het mogelijk is om een web site – van bijvoorbeeld een concurrent – omlaag te krijgen door onnatuurlijke links te creëren. Dit wordt negatieve zoekmachine optimalisatie genoemd. De algemene consensus lijkt dit bevestigend te beantwoorden. Daarom heeft Google de gemaakt. Hoewel Google er alles aan doet om ervoor te zorgen dat een derde geen negatieve invloed kan hebben op de web site, kan een webmaster deze tool gebruiken als men denkt dat de inkomende links onnatuurlijk zijn. Deze tool kan ook worden gebruikt voor manuele acties.

Met name dit laatste heeft geleidt tot veel discussie, waarbij de vraag wordt gesteld waarom het nodig om inkomende links een negatieve invloed te geven. Met andere woorden, veel SEO’s zijn van mening dat het beter is om de onnatuurlijke links geen invloed te geven in plaats van een negatieve invloed. Immers Google doet dat bij manuele acties, tenzij er Google van mening is dat de links moedwillig zijn aangemaakt door de webmaster om de zoekresultaten te manipuleren.

Tot slot,

Ik heb hier laten zien dat links niet altijd geweldig zijn. Er kan een manuele actie uit volgen of Penguin kan de web site omlaag zetten als er een patroon van onnatuurlijke links zijn. Zeker de laatste jaren worden links meer en meer als iets negatiefs gezien. Maar links geven extra waarde aan de gebruiker. Bijvoorbeeld, als ik in deze artikel niet zou linken dat mist de lezer de referenties. Als de lezer meer informatie wil dan kan ze de link volgen. Het is daarom noodzakelijk voor een gezonde world wide web om te linken. Zoekmachines beseffen dit en blijven links als een belangrijk signaal zien om zoekresultaten te rangschikken. Met andere woorden, links zijn goed maar niet alle links zijn goed en die kunnen een negatief effect hebben op de zoekwaarde van de web site.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*
*

De volgende HTML tags en attributen kunnen worden gebruikt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>