On Page SEO voor Laban Dakwerk

Banner site audit voor Laban Dakwerk

Bij SEO denken veel mensen aan het verkrijgen van backlinks. Dat doe ik niet, ik doe on-page SEO en dat is niet het vullen van een pagina met een sleutelwoord.

Veel kleine en middel grootte bedrijven denken dat ze geen SEO nodig hebben want de web site is klein en de zoekmachines zullen het wel begrijpen. Hier is een voorbeeld van een site audit van een zelfstandige zonder personeel.

Bij zoekmachine optimalisatie of SEO denken veel mensen aan links en de kunst om meer links te krijgen. Tegenwoordig is SEO veel meer dan alleen links en moderne SEO-ers kijken vaak als eerste naar de site. Wat ik niet doe, is outreach. In het kort is outreach: het vergaren van links en het proberen om jouw content op andere plekken op het internet naar voren te laten komen. Outreach is, daarom, meer dan alleen het tellen van links en het heeft meer te maken met content marketing waarbij de webmaster probeert zijn content op zo’n manier te verkopen dat andere webmaster naar de content linken. Dit is zeer specialistisch en niet mijn kunde. Hierbij wordt er gekeken hoe de een web pagina naar voren komt op een zoekmachine en hoe dit kan worden verbeterd op de pagina. En dat is wat ik doe. Hierbij kijk ik onder andere naar:

  • of de navigatie logisch is;
  • of er op een goede manier intern wordt gelinkt;
  • of de verschillende web pagina’s via verschillende URL’s te benaderen zijn;
  • of de content uniek is, zowel binnen de web site als op het internet;
  • of er gebruik wordt gemaakt van gestructureerde data;
  • of de title tag geoptimaliseerd is.

Zoals het beknopte lijstje hierboven aangeeft, heeft dit niks te maken met het verkrijgen van backlinks. Laten we nu naar een voorbeeld kijken over een site waar ik een audit voor heb gemaakt (). Als je liever het volledige site audit in PDF hebt zie .

Inhoudsopgave:

Beknopte samenvatting site audit Laban Dakwerk

Allereerst maak ik op basis van mijn bevindingen een korte samenvatting. Deze korte samenvatting is gerangschikt naar prioriteit. Zonder dit korte lijstje kan een site audit overweldigend zijn, waarbij de eigenaar van de website totaal het overzicht verliest.

Hoge prioriteit:

  1. Aanmelden en verfieren Google Mijn Bedrijf;
  2. Gedupliceerde content permanent redirecten (301) naar de hoofdpagina.

Middel hoge prioriteit:

  1. Betere title tags;
  2. Weinig en nikszeggende content aanpassen of verwijderen, waardoor de web site alleen rijke content heeft;
  3. Local Business schema.org markeren op elke pagina of ten minste op de home- en contactpagina.

Lage prioriteit:

  1. Op alle pagina’s meta description tag toevoegen;
  2. Breadcrumb makering toevoegen aan alle sub-pagina’s;
  3. De content op de web site begrijpelijk maken;
  4. Een duidelijke content marketing strategie voor de blog.

Laten we nu kijken naar de verschillende onderdelen van de audit:

Google Mijn Bedrijf

 is een product die ervoor zorgt dat uw bedrijf in verschillende producten van Google voorkomt. De producten zijn Google Maps, Google Search en Google+. Te samen met de schema.org Local Business markup (zie hieronder) geeft dat een sterk signaal en komt uw bedrijf veel beter naar voren. Hier een voorbeeld hoe Google de informatie gebruikt:

Screenshot knowledge panel Screenshot knowledge panel mobiel

Het advies is om LaBan Dakwerk aan te melden en te verifieren op Google Mijn Bedrijf.

Het navigeren is voor gebruikers erg belangrijk. Het is van belang dat er een duidelijke manier is om van de ene pagina naar een andere pagina te kunnen. Ook zoekmachines gebruiken de links op de pagina om door een web site te crawlen. De interne links worden gebruikt voor bijvoorbeeld sitelinks. De sitelinks komen met name naar voren bij zoekopdrachten naar de bedrijfsnaam.

Screenshot Sitelinks

De site navigeerd zoals je dat verwacht van een kleine zelfstandige. De gebruikers kunnen gemakkelijk op elf pagina’s komen vanaf elke pagina. Echter er zijn acht pagina’s die niet te bereiken zijn. Namelijk:

http://www.labandakwerk.nl/diensten/

http://www.labandakwerk.nl/author/kobuslaban/

http://www.labandakwerk.nl/category/nieuws/

http://www.labandakwerk.nl/category/tips/

http://www.labandakwerk.nl/category/geen-categorie/

http://www.labandakwerk.nl/lekkage-wij-zorgen-weer-voor-droge-voeten/

http://www.labandakwerk.nl/voorkom-lekkage-reinig-uw-dak-en-goot-regelmatig/

http://www.labandakwerk.nl/120/

De meeste pagina’s lijken voor te komen uit een blog die niet goed is doorgezet.

In de tekst van de verschillende pagina’s wordt niet naar andere pagina’s verwezen. Dit is een gemiste kans. Immers als een bezoeker meer wil weten over een bepaalde dienst dan moet deze bezoeker dit doen via de top navigatie en dit is niet natuurlijk. Bijvoorbeeld in de tekst van http://www.labandakwerk.nl/dak-apk/ had gemakkelijk gelinkt kunnen worden naar de dienst http://www.labandakwerk.nl/diensten/verhelpen-lekkage/ . Ook op de homepagina kan er gelinkt worden naar specifieke diensten in de tekst.

Site contents kwesties voor Laban Dakwerk

Gedupliceerde content

Dit is content wat meerdere keren op de web site staat en op verschillende pagina’s. Het probleem is dat deze pagina’s voor dezelfde zoekopdrachten concurreren.

Deze vier pagina’s lijken erg op elkaar:
http://www.labandakwerk.nl/diensten/bitumineuze-en-kunststof-dakbedekking/ (de hoofdpagina)
http://www.labandakwerk.nl/120/ (blog artikel)
http://www.labandakwerk.nl/category/geen-categorie/ (blog categorie pagina)

Het advies is om de blog artikel en de blog categorie via een 301 permanent redirect naar de hoofdpagina te sturen. Een 301 permanent redirect is de manier om aan zoekmachines te zeggen: “Deze pagina is voor altijd verhuist naar een andere locatie”.

Weinig of nikszeggende content

Dit zijn pagina’s waarbij de inhoud niet optimaal is. De tekst op de pagina heeft geen inhoud. Het probleem hierbij is dat bezoekers te leur gesteld worden en zoekmachines kunnen de hele web site omlaag zetten als er weinig inhoud is.

De pagina’s met weinig inhoud zijn:

  • http://www.labandakwerk.nl/diensten/verhelpen-lekkage/ De pagina bestaat uit twee paragraven en de inhoud is erg vanzelfsprekend.
  • http://www.labandakwerk.nl/diensten/werkgebied/ Deze pagina heeft twee zinnen en verder een lijst met plaatsen.
  • http://www.labandakwerk.nl/diensten/
  • http://www.labandakwerk.nl/category/tips/ Dit is een categorie pagina van uw blog. Echter er is maar één artikel in de categorie.
  • http://www.labandakwerk.nl/lekkage-wij-zorgen-weer-voor-droge-voeten/

Begrijpelijke content

De bezoekers van uw web site zijn mensen die weinig tot niks weten van dakwerk, daarom komen ze bij u want u bent de vakman. Het is belangrijk dat de leesbaarheid van de tekst begrijpelijk is. Bijvoorbeeld:

http://www.labandakwerk.nl/diensten/bitumineuze-en-kunststof-dakbedekking/

“Deze dakbedekking heeft een waterkerende en eventueel een esthetische functie. Een groot deel van de platte of licht hellende daken vanaf de jaren ’80 is hiermee uitgerust. Het betreft het klassieke bitumineuze dak op basis van APP of het ijzersterke flexibelere SBS toplagen. De toplagen zijn zwart of in kleur gemineraliseerd en eventueel voorzien van een esthetische metalen toplaag zoals koper.”

Het zijn mooie vol zinnen, maar een bezoeker vraagt zich al snel af wat APP en SBS is. Maar vertel het wel in uw eigen woorden en kopiëer geen content van andere web sites zoals Wikipedia.

Gestructureerde data en meta data

Gestructureerde data of meta data zijn onderdelen op uw web site die iets zeggen of de pagina. Deze snippets zijn, met uitzondering van de title tag, niet zichtbaar voor de bezoeker, maar wel leesbaar voor zoekmachines. Deze meta data helpt zoekmachines om de web pagina beter te begrijpen.

De title tag

De title tag is de titel van de pagina en hoort een duidelijke beschrijvende kopje te zijn die nauwkeurig de inhoud beschrijft. De title tag wordt gebruikt om een web pagina te rangschikken en komt naar voren als een snippet:

Screenshot van title tag in zoekresultaat

Als vuist-regel kan gebruikt worden dat een title tag 50-60 karakters lang mag zijn. Google houdt een maximale lengte van 512 pixels aan.

Address Title 1 Title 1 Length Title 1 Pixel Width
http://www.labandakwerk.nl/ Laban Dakwerk | Voor al uw vakwerk! 35 302
http://www.labandakwerk.nl/referenties/ Referenties | Laban Dakwerk 27 233
http://www.labandakwerk.nl/diensten/bitumineuze-en-kunststof-dakbedekking/ Bitumineuze en kunststof dakbedekking | Laban Dakwerk 53 456
http://www.labandakwerk.nl/diensten/dakpannen/ Dakpannen | Laban Dakwerk 25 233
http://www.labandakwerk.nl/diensten/ Diensten | Laban Dakwerk 24 212
http://www.labandakwerk.nl/diensten/lood-en-zinkwerk/ Lood- en zinkwerk | Laban Dakwerk 33 286
http://www.labandakwerk.nl/contact/ Contactinformatie | Laban Dakwerk 33 281
http://www.labandakwerk.nl/diensten/verhelpen-lekkage/ Verhelpen lekkage | Laban Dakwerk 33 289
http://www.labandakwerk.nl/diensten/werkgebied/ Werkgebied | Laban Dakwerk 26 237
http://www.labandakwerk.nl/diensten/leien/ Leien | Laban Dakwerk 21 185
http://www.labandakwerk.nl/dak-apk/ dak-apk | Laban Dakwerk 23 205

Zoals u ziet zijn de title tags niet geoptimaliseerd. Daarnaast staat in elke title tag de bedrijfsnaam. Omdat een title tag niet oneindig lang kan zijn is het, met uitzondering van de homepagina, zonde om de bedrijfsnaam te gebruiken terwijl er goede sleutelwoorden kunnen worden gebruikt. Bijvoorbeeld de title tag voor http://www.labandakwerk.nl/diensten/leien/ kan zijn, waarbij het dikgedrukte de sleutelwoorden zijn:

Leien dakwerk bestaat uit natuurleien of vezelcementleien

Local business schema.org

Speciaal voor lokale bedrijven is er een markup die op de web site kan worden gezet. Deze markup is alleen leesbaar voor bots (crawlers) zoals die van Google. Google en andere zoekmachines gebruiken deze data om te verfiëren dat de data die ze hebben overeenkomt. Bijvoorbeeld als iemand naar “laban dakwerk” zoekt dan kan de zoekmachine er direct een telefoonnummer bijgeven. Voor lokale bedrijven is het verstandig om op elke pagina deze NAW (naam, adres, woonplaats, enzovoort) te hebben. Gebruikelijk is om deze informatie in de sidebar te zetten:

Screenshot Sidebar laban

Maar op zijn mist hoort deze gestructureerde data op de homepagina en op de contactpagina te staan. Een voorbeeld van een structureerde markup is:

<div itemscope itemtype="http://schema.org/LocalBusiness">
<p><strong><span itemprop="name">Laban Dakwerk</span></strong></p>
<p><span itemprop="description">Voor al uw vakwerk!</p>
<p>Kobus Laban</p>
<span itemprop="address" itemscope itemtype="http://schema.org/PostalAddress">
<p><span itemprop="streetAddress">Paletsingel 50<span></p>
<p><span itemprop="postalCode">2718 NT</span> <span itemprop="addressLocality">Zoetermeer</span></p>
</span>
<p>Telefoon: <span itemprop="telephone">06 24 27 60 36</span></p>
<p>KvK-nummer: 63025213</p>
<p>Ik ben dagelijks bereikbaar tussen <time itemprop="openingHours" datetime="Mo-Su 07:00-22:00">07:00 en 22:00.</time> …. </p>
</div>

Meta description

Net zoals de title tag wordt de meta description gebruikt in de snippets in de zoekresultaten.

Screenshot van de meta description in een zoekresultaat

Er zijn twee verschillen tussen de title tag en de meta description:

  1. Meta description wordt niet gebruikt om een pagina te rangschikken in de zoekresultaten. Met andere woorden, deze tag heeft geen invloed op hoe hoog een pagina rankt in de zoekresultaten.
  2. Er is geen vaste regel over hoe lang de meta description hoort te zijn. Dit verschilt per zoekopdracht. Er zijn voorbeelden bekent van 317 karakters. Als vuist-regel geldt meestal 150-160 karakters.

Vanwege deze twee verschillen met de title tag, heeft de meta description een lagere prioriteit. Daarnaast gebruikt Google steeds minder de meta description in haar zoekresultaten. Echter om de click-trough-rate (het percentage dat iemand op de zoekresultaat klikt) vanuit zoekmachines te optimaliseren is het wel best practise om deze te hebben. Daarom is het advies om op alle pagina’s een goede beschrijvende meta description te hebben van 150-160 karakters lang.

Net zoals schema.org Local Business is verteld een breadcrumb iets over de web pagina aan bots. Breadcrumbs vertellen waar de gebruiker is op de web site.

Screenshot breadscrumb in zoekresulltaat

Deze breadcrumb kan u doorgeven door een stukje HTML aan elke sub-pagina toe te voegen. Vaak staat dit boven de hoofdtekst:

Suggestie voor breadcrumb

Het stukje HTML code is:

<ol vocab="http://schema.org/" typeof="BreadcrumbList">
<li>
<a href=”http://www.labandakwerk.nl/”>
Lanban Dakwerk
</a>
</li>
>
<li property="itemListElement" typeof="ListItem">
<a property="item" typeof="WebPage" href="http://www.labandakwerk.nl/diensten/">
<span property="name">Diensten</span>
</a>
<meta property="position" content="1">
</li>
>
<li property="itemListElement" typeof="ListItem">
<a property="item" typeof="WebPage" href="http://www.labandakwerk.nl/diensten/lood-en-zinkwerk/">
<span property="name">Lood- en zinkwerk</span>
</a>
<meta property="position" content="2">
</li>
</ol>

Natuurlijk zijn er nog meer onderwerpen die verbeterd kunnen worden en in de toekomst zal de site continue moeten worden aangepast en verbeterd.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*
*

De volgende HTML tags en attributen kunnen worden gebruikt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>