Personalisatie voor lokale ondernemingen deel 2

Facebook pagina voor uw bedrijf?

Facebook heeft zeer veel gebruikers en het is aan te raden om als bedrijf daar aanwezig te zijn. Dit is een korte introductie voor een Facebook pagina.

Een aanwezigheid van lokale ondernemingen op sociale media is belangrijk omdat zoekmachines informatie verzamelen op sociale media en gebruiken die voor het weergeven van zoekresultaten. In de vorige artikel heb ik laten zien hoe een Google een Google+ pagina gebruikt in de zoekresultaten. In dit artikel zal ik Facebook pagina voor lokale onderneming of plaats kort bekijken. Een andere zoekmachine van Microsoft, Bing gebruikt met name Facebook om zoekresultaten weer te geven. Echter in tegenstelling tot Google Search is het voor Nederland erg ver verborgen. Allereerst dient u uw plaats the veranderen naar United States, waarna u uw Facebook account kan koppelen aan Bing en de Bing app accepteren. Zelf denk ik dat weinig mensen dat doen en dat daarom personalisatie van zoekresultaten in Bing veel minder krachtig is dan bij Google. Of, met andere woorden, de integratie van Google+ in Google Search is zeer groot. Maar veel mensen zijn actief op Facebook en daar ligt de echte waarde van Facebook pagina’s. Daarom gaat het bij Facebook pagina’s niet zo zeer over directe invloed op zoekmachines maar dat u de juiste signalen geeft aan zoekmachines. Daarnaast heeft Facebook zijn eigen zoekmachine en voor pagina’s een directory voor pagina’s.

Facebook pagina

Een Facebook pagina is bedoeld voor organisaties, beroemdheden, bands en ondernemingen . Het is het publieke gezicht van een bedrijf of een andere organisatie op Facebook. Dat wil zeggen, iedereen kan de pagina zien en bekijken en het is bedoeld om uw zakelijke kant te belichten. De verschillen tussen een pagina en een profiel zijn:

  • Pagina’s worden onderhouden door beheerders. Beheerders zijn mensen met een een Facebook profiel. Dat wil zeggen, pagina’s zijn geen aparte accounts ze zijn gekoppeld aan een profiel.
  • De informatie op de pagina is publieke toegankelijk.
  • Pagina’s kunnen speciale applicaties hebben. Dit zal ik niet behandelen in dit artikel.

Facebook pagina voor lokaal bedrijf of lokale plaats

Voor lokale ondernemingen heeft Facebook een speciale pagina. In vergelijking met andere pagina typen heeft een pagina voor een lokaal bedrijf een aantal extra onderdelen:

  • Uw adres wordt weergegeven. Dit adres is een link naar Bing Maps.
  • Uw telefoonnummer.
  • Openingstijden kunt u invoeren.

Deze informatie is zichtbaar in de “info” tab. Kies de categorie die het beste bij uw bedrijf past. En natuurlijk een vult u een web site in. Wat verder belangrijk is dat u zoveel mogelijk informatie geeft over uw bedrijf. Ook Facebook heeft badges voor uw Facebook pagina. Echter deze zijn minder populair dan de Google+ badges omdat u met een Google+ badge uw web site kan linken aan uw pagina. Natuurlijk is deze ook een signaal. Immers alle informatie die vrij toegankelijk is voor zoekmachines worden gebruikt, maar de Facebook badge is niet zo krachtig als zijn tegenhanger.

Wat is het voordeel van een Facebook pagina voor een lokaal bedrijf of lokale plaats?

Allereerst zijn pagina’s publiekelijk toegankelijk. Dus alles op uw pagina wordt door zoekmachines bekeken en gewaardeerd. Dit is op zichzelf is natuurlijk een voordeel. Facebook heeft veel gebruikers en het is zeer aan te raden om daar actief op te zijn, zodat potentiële klanten u goed kunnen vinden en u uw zichtbaarheid op het internet vergroot.

Tot slot

Facebook is niet erg zoekmachine vriendelijk, bijvoorbeeld de link naar uw home pagina heeft een rel=”nofollow” attribute. Dat wil zeggen dat Facebook aan zoekmachines aangeeft dat ze geen waarde aan deze link moeten geven. Dit terwijl uw link naar uw home pagina in uw Google+ pagina dit niet heeft. Natuurlijk is Facebook zeer bekend en zal een zoekmachine wel enige waarde hechten aan een Facebook link. Daarnaast heeft Facebook een contract met Bing en niet met Google. Hoewel Bing steeds een stukje groter wordt in Nederland blijft Google erg prominent. Verder is de integratie van Facebook in Bing in Nederland niet optimaal. Daarom is het grootste voordeel op Facebook zelf. Dit betekend dat u als eigenaar van de Facebook pagina op Facebook uw pagina dient te optimaliseren. Dit optimaliseren kunt u het beste doen door steeds nieuwe content toe te voegen, dit kan arbeidsintensief zijn. Daarom als u niet van plan bent om actief te opereren op Facebook dan lijkt het mij verstandiger om geen pagina aan te maken. Aan de andere kant het vergroot uw zichtbaarheid op het internet wel.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*
*

De volgende HTML tags en attributen kunnen worden gebruikt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>