Personalisatie voor Lokale ondernemingen

search-plus-uw-lokale-onderneming

Bedrijven die lokaal opereren kunnen op Google+ pagina's aanmaken die dat weergeven. Hierdoor kan een lokale onderneming voor lokale zoekopdrachten hoger staan.

Zoekmachines gebruiken signalen op het internet om verschillende web pagina’s te ranken in de zoek resultaten. Een voorbeeld van een signaal is een link van een web pagina naar de andere web pagina. De signaal die hiervan uitgaat is dat de ene web pagina de andere aanbeveelt. Echter met de opkomst van sociale media zijn ook het aantal signalen toegenomen. Een zeer beknopte beschrijving van sociale media is een web applicatie of toepassing, zowel voor mobiel als desktop, gebaseerd op gebruikers die content genereren. Op web sites van sociale media zoals Facebook of Twitter worden web pagina’s, artikelen, producten, video’s, afbeeldingen, en nog veel meer gedeeld en gewaardeerd. Bijvoorbeeld op Facebook kan iemand aangeven of iets leuk is door middel van het indrukken van een knop. Ook ziet de gebruiker hoeveel andere gebruikers dit leuk vonden. Zoekmachines zien dit als een signaal hoe populair iets is. Maar zoekmachines, als ze toegang hebben tot de informatie, kunnen ook zien wat de gebruiker leuk vond. Deze informatie gebruiken zoekmachines om betere zoekresultaten aan te bieden. Daarnaast zijn zoekmachines zich ervan bewust dat mensen graag lokale ondernemingen zien.

Waarom personalisatie voor lokale ondernemingen?

In de echte wereld zijn lokale bedrijven vaak veel persoonlijker dan bedrijven die landelijk of international werken. Voor de onderneming heeft dit vaak zeer grootte voordelen. De klant kent uw bedrijf en uw bedrijf kent de klant. Er ontstaat een klant-relatie waarbij u en uw klant elkaar vertrouwen waardoor er niet telkens onderhandeld hoeft te worden. Ook is de klant loyaal waardoor u een stabielere cash-flow heeft. Verder zijn er nog zeer veel andere voordelen die kosten besparen of inkomsten generen dan wel minder risico dragen, op te noemen. Zoekmachines en sociale media weten dat in de echte wereld klant relatie op lokaal gebied belangrijk is voor de gebruikers en willen daarom lokale bedrijven betrekken in de sociale omgeving die zij aanbieden. In dit artikel zal ik lokalisatie en personalisatie samen brengen met een gratis online diensten:

Google+ pagina: De manier voor personalisatie voor Google?

Google+ is een nieuw sociale media van Google. Google wil haar Google+ product integreren in alle haar producten, zoals Google Search, de zoekmachine van Google. Het grootte verschil tussen een pagina en een profiel is dat een pagina uw zakelijke kant belicht terwijl uw profiel uw persoonlijk account is die uw eigen naam draagt. De drie belangrijkste verschillen zijn:

  • Een pagina kan meerdere beheerders hebben. Beheerders zijn echte mensen die met een Google account. U kan ook mensen via een e-mail die geen Google account hebben uitnodigen maar dan dient men ook een Google account aan te maken.
  • Pagina’s kunnen geen mensen toevoegen. Mensen voegen een pagina toe aan hun profiel. Dat wil zeggen profielen of mensen kunnen profielen of pagina’s toevoegen om te volgen, terwijl een pagina dat niet kan.
  • Een pagina heeft een +1 knop. Een +1 knop een publieke actie van iemand met een Google profiel waarmee de gebruiker de pagina aanbeveelt. Een publieke actie betekend dat de aanbeveling voor iedereen zichtbaar is.

Google+ pagina voor lokale onderneming of plaats

Er zijn verschillende pagina’s en voor de lokaal opererende ondernemer heeft Google+ een speciale pagina: Pagina voor lokale onderneming of plaats. Ten opzichte van andere pagina’s heeft deze speciale pagina een aantal voordelen:

  • Een Google map wordt toegevoegd aan de pagina.
  • Het adres wordt weergegeven.
  • Het telefoonnummer wordt weergeven.
  • De openingstijden worden weergegeven.

Tijdens het aanmaken van uw Google+ pagina voor lokale onderneming wordt gevraagd naar uw zakelijke telefoonnummer. Google zoekt dan in de Google Maps of er al een business listing is, of uw bedrijf al is aangemeld bij Google Maps. Als dat zo is dan wordt die informatie gebruikt voor uw pagina. U kunt deze aanpassen. Het aantal categorieën is zeer beperkt. Kies hier de categorie die het beste bij uw onderneming past. Nadat u uw pagina heeft aangemaakt is het aan te raden om uw pagina naar uw web site en vice versa te linken. De link naar uw web site kan u plaatsen in over in de link blok. Er zijn drie manieren om vanaf uw web site te linken naar uw Google+ pagina:

  • De manier die Google aanraadt voor het linken van uw web site naar uw Google+ pagina is door middel van een Google+ badge. Hier krijgt u twee codes. Een code met rel=”publisher” die in de header van uw web pagina moet en een code voor de body die u op uw pagina plaats, in de home pagina.
  • Als u de link niet zichtbaar wil hebben op uw web site kunt in de header via rel=”publisher” linken:
    <link rel="publisher" href="https://plus.google.com/[uwID]" />
  • Als u geen toegang heeft tot de header kunt u via een normale link en rel=”publisher” naar uw Google+ pagina linken. Dit lijkt mij de makkelijkste:
    <a rel="publisher" href="https://plus.google.com/[uwID]">Google+</a>

U kan uw code controleren door gebruik te maken van de Rich Snippet Testing Tool.

Wat is het voordeel van een Google+ pagina voor lokale onderneming in Google Search?

Google heeft aangegeven dat Google+ overal wordt geïntegreerd als een sociale laag op alle producten. Met het linken van uw pagina naar uw web site en vice versa geeft u Google extra informatie die Google Search gebruikt om zoek resultaten relevanter te maken voor gebruikers. Allereerst geeft u door het linken aan dat uw pagina de echte is van uw onderneming en daarom zal u voorrang krijgen ten opzichte van andere Google+ pagina’s met het zelfde onderwerp als mensen uw bedrijf zoeken op Google+. Daarnaast is Google+ al zeer ver geïntegreerd in Google Search door middel van Search Plus Your World. Dit nieuwe product in de zoekmachine van Google is nog niet internationaal en is daarom nog niet zichtbaar in de Nederlandse versie van Google. Echter het is aannemelijk dat dit ook internationaal wordt uitgerold.

Met search plus your world krijgen gebruikers die ingelogd zijn gepersonaliseerde zoekresultaten op basis van de data die in Google+ staat. Dit wil zeggen als iemand een profiel of pagina volgt op Google+ dan komen berichten van dit profiel of pagina naar voren, het blauwe gebied B. Daarnaast komen er suggesties van andere pagina’s of profielen naar voren, het blauwe gebied A. Zeker voor lokale ondernemingen is dit een groot voordeel. Immers als iemand uw lokale bedrijf ziet dan is het aannemelijk dat niet alleen uw web site naar voren komt maar ook uw aanwezigheid op Google+. Dit maakt het meer aannemelijk dat een klant contact met u opneemt. Met andere woorden, door gebruik te maken van Google+ pagina voor lokale onderneming of plaats kunt zelf leads genereren. Verder geeft u extra signalen aan Google waardoor u sterker naar voren komt in de zoekmachine van Google.

Tot slot

Dit product van Google is gratis en het is een sociaal platform. Dat wil zeggen er wordt verwacht dat u interactief met uw pagina om gaat. Door regelmatig nieuwe berichten plaatsen komt u beter als bedrijf naar voren. Ook kan u uw pagina optimaliseren zodat u beter gevonden wordt. Echter dit is een introductie en daarom heb ik dat hier behandeld. Verder ben ik van mening dat een niet geoptimaliseerde pagina waar weinig tot geen activiteiten zijn beter is dan geheel geen pagina voor uw bedrijf omdat hierdoor uw zichtbaarheid op het internet wordt vergroot. Aan de andere kant, dit is natuurlijk niet beste manier om uw bedrijf te presenteren aan potentiële klanten en daarom kunt u beter geen pagina aanmaken. Google+ is een nieuw sociale media en het is nog niet erg actief in Nederland en ook de aanvullende producten, zoals search plus your world, in nog niet actief voor de Nederlandse versie van Google Search. Echter naar verwachting zal Google vrij uitdrukkelijk dit nieuwe platform promoten in Nederland.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*
*

De volgende HTML tags en attributen kunnen worden gebruikt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>