Structured Data Markup Helper

web of data made easier with Structured Markup Helper

Een hands-on benadering van de Structured Data Markup tool met een uitleg waarom dit belangrijk is voor webmasters en screenshots. En waarom schema.org?

In mijn vorige artikel heb ik gekeken naar het testen van een URL en HTML. Maar Google biedt ook een soort van WYSIWIG (What You See Is What You Get) applicatie waarbij de webmaster de verschillende onderdelen op een web pagina kan taggen waarna er een HTML suggestie wordt gedaan. Hoewel dit erg lijkt op het gegevens markeren in Google Webmaster Tools (hierna: GWT) is dit iets anders. Het grote verschil is dat met deze tool niks wordt toegevoegd aan Google Search en de suggestie moet op de web site worden gezet en Google moet eerst de web site opnieuw cralwen voordat Google deze gestructureerde data naar voren laat komen in de zoekresultaten en in GWT. In dit artikel zal ik een introductie laten zien van deze tool aan de hand van screenshots.

De structered data markup helper is meer applicatie om webmasters te laten zien hoe schema.org geïmplementeerd kan worden op een web pagina. In dit artikel zal ik een korte uitleg geven over wat structere data markup helper is. Daarna zullen we kijken naar een hands-on benadering met screeenshots en uitleg over de verschillende onderdelen in deze web applicatie.

Wat is Structured Data Markup Helper?

De structured data markup tool is gelanceerd op 30 mei 2013 te samen met een uitbreiding voor gegevens markeren in GWT. Eigenlijk is het een web applicatie voor webmasters om gestructureerde data op het internet te promoten. Namelijk op dit moment is het internet vaak een web van informatie en gestructureerde data gaat vaak verloren in massa van informatie die op een web pagina is. Bijvoorbeeld een web pagina waar een product wordt aangeboden staat vaak de beschrijving van het product, de prijs, de beoordelingen en of het product op voorraad is of niet. Echter er staat veel meer op de pagina, zoals navigatie, suggesties voor andere producten en eventueel sociale media plug-ins. Kortom de pagina staat vol met informatie waar de belangrijke data tussen staat. Door de data te markeren wordt het gemakkelijker voor computers en internet robots (zoals Googlebot) om de web pagina beter te begrijpen. En dat is het uiteindelijke doel van deze applicatie. Namelijk aan webmasters laten zien hoe een web pagina gemarkeerd kan worden voor gestructureerde data. Het is dus niet zo dat de webmaster direct resultaat ziet. De code moet eerst worden toegevoegd aan de web pagina en Googlebot moet eerst de web pagina bezoeken om de mark-up te zien.

Verder bewaard Google de web pagina in de structured data markup helper voor één maand. De webmaster kan de URL bookmarken en deze als een voorbeeld van de mark-up bekijken voor één maand. Ook kan net zoals bij structured data tool URL’s of HTML worden getest.

Structered Data Markup Helper: Een hands-on benadering

Laten we nu aan de hand van screenshot zien hoe de data markup helper werkt. Allereerst vullen we een pagina in die opgemaakt kan worden voor rijke snippets. Daarna kijken we naar de volgende pagina in de web applicatie, namelijke, het taggen van data. Tot slot de output die de tool geeft, namelijk, de HTML code die we kunnen gebruiken voor de pagina.

Enter Page: Welke pagina wordt er gemarkeerd en voor welke mark-up

Hoewel Google meerdere malen heeft gezegd dat ze dit zullen uitbreiden ondersteund de tool slechts een paar mark-up:

Hoewel het mogelijk is om verschillende mark-up te combineren zoals lokale onderneming en artikelen wordt dit niet ondersteund in deze web applicatie. Met andere woorden, één van de acht mark-ups dienen gekozen te worden en de webmaster kan niet meerdere mark-ups tegelijkertijd markeren.

Enter Page: de beginscherm van de structered data helper

 

Tag data: Het selecteren en markeren van de data punten

De volgende pagina is het “taggen” van de data punten. Hierbij selecteert de webmaster de verschillende onderdelen en met een rechtse muisklik komt er een lijst met onderdelen. In de rechter sidebar ziet de webmaster wat er al “getagd” is. Wat er getagd is licht op met een gele kleur. Kortom het is een vrij eenvoudige en redelijk rechtlijnige manier om de verschillende onderdelen te taggen:

screenshot tag page in structured data helper

View HTML: De code bekijken met de mark-up en downloaden

Als we op “Create HTML” klikken dan zien we de laatste pagina van. Hier wordt de daadwerkelijke HTML code weergegeven die de webmaster kan implementeren op de web pagina. Ook kan de webmaster de voorbeeld pagina downloaden.

Screenshot HTML view in data helper

 

Tot slot,

Deze web applicatie is iets meer dan een voorbeeld. Immers er worden daadwerkelijk codes gegeven en tot nu toe heb ik nog geen bugs gevonden. Met andere woorden, dit lijkt een zeer betrouwbare tool die webmasters kunnen gebruiken. Maar deze tool geeft niks door aan zoekmachines en webmasters horen zelf de codes toe te voegen aan de templates waarnaar de robots van de zoekmachines de pagina eerst nog horen te crawlen. Kortom het is een mooie tool om een overzicht te krijgen hoe de schema.org geïmplementeerd kan worden.

In deze tool wordt standaard gebruik gemaakt van schema.org. En schema.org wordt op haar beurt weer ondersteund door meerdere zoekmachines zoals Bing en Yandex. Met andere woorden, schema.org is een zeer goede mark-up voor webmasters. Maar een mark-up hoeft niet te betekenen dat dit naar voren zal komen als een rijke snippet in de zoekresultaten. De mark-up is een zeer sterke suggestie. Daarnaast kunnen robots de content op de web pagina door de mark-up beter begrijpen en dit kan zeker een voordeel zijn. Maar hoe zoekmachines hiermee omgaan blijft nog een vraagteken.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*
*

De volgende HTML tags en attributen kunnen worden gebruikt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>