Verkeer – Filter de zoekopdrachten in Google webmaster tools

Banner zoekopdrachten in GWT: Filters

Dit is zeer belangrijke informatie in Google's webmaster tools en alleen daar verkrijgbaar. Het mooie is dat er filters zijn om beter te focussen.

In mijn vorige artikel heb ik gekeken naar wat de verschillende informatie betekend in Google’s hulpprogramma voor webmaster (hierna: GWT) onder verkeer en de tab zoekopdrachten . Maar er is meer. Een mooie functie zijn de filters die kunnen worden gebruikt. Met deze filters kan er worden gekeken naar waar de zoekopdracht is uitgevoerd. Op deze manier kan er meer specifiek worden gekeken naar wat er belangrijk is voor de webmaster (de beheerder van de web site). Immers een web site die producten in Nederland levert heeft er weinig aan om verkeer vanuit Brazilie te hebben. Daarom zijn deze filter erg handig om betere informatie en meer te focussen op onderdelen die betekenis hebben. Laten we allereerst kijken naar de verschillende zoekmachines van Google.

Screenshot van filters in Google's hulpprogramma voor webmasters

Verschillende zoekmachines en de filter

Google heeft verschillende zoekmachines. In de filter kunnen de verschillende zoekopdrachten worden onderverdeeld in vier verschillende opties. De optie “Alle” geeft een overzicht van alle zoekresultaten. Echter de verschillende zoekopdrachten overlappen elkaar met betrekking tot de vier verschillende opties en daarom kan het zijn dat de filter “Alle” niet een optelsom is van de vier opties. Bijvoorbeeld iemand die via zijn mobiel naar afbeeldingen zoekt via de mobiele zoekmachine in de Google afbeeldingen (de zoekmachine voor afbeeldingen). De vier opties zijn:

  • Afbeelding
  • Mobiel
  • Videobestanden (deze zal ik hier niet bekijken omdat dit zeer specifiek is)
  • Web

Google afbeeldingen

De zoekmachine van Google om afbeeldingen (Image Search) op het internet te bezoeken is meer dan tien jaar uit en was (in beta) gelanceerd in de zomer van 2001. Hiermee kunnen zoekmachine gebruikers specifiek zoeken op afbeeldingen en deze dienst is zeer populair. Het is niet ongebruikelijk dat de Image Search een groot gedeelte van de totale zoekopdrachten vertegenwoordigd.

Zeker voor web sites die weinig belang hebben bij het generen van verkeer voor afbeeldingen is het handig om deze eruit te filteren. Maar aan als afbeeldingen een groot gedeelte zijn van de web site, zoals bij fotografen, dan kan het handig zijn om hierop te filteren. Echter alle afbeeldingen worden hier weergegeven. Bijvoorbeeld een artikel waar grappige afbeeldingen staan maar die weinig te maken hebben met de content kan leiden verkeer die niet erg gewenst zijn. Immers als mensen alleen een bepaalde pagina bezoeken om de afbeelding te bekijken zijn niet altijd de bezoeken die leiden tot meer klandizie. Aan de andere kant, kunnen afbeeldingen leiden tot meer klandizie. Bijvoorbeeld een bedrijf die auto-audio-apparatuur verkoopt en inbouwt kan afbeeldingen op de web site plaatsen over zeer mooie ingebouwde audio.

Met andere andere woorden, Google afbeeldingen kan zeer zeker leiden tot relevante verkeer maar vaak is er veel noise in de zoekopdrachten. Daarom kan het zijn dat deze data niet erg interessant is voor de webmaster. Dus het kan zeer handig zijn om deze zoekopdrachten eruit te filteren in GWT door, bijvoorbeeld, alleen web te selecteren. Hoewel de data kleiner is kan de webmasters wel meer focussen op de zoekopdrachten die belangrijk zijn voor de webmaster.

Mobiel

Tegenwoordig gebruiken steeds meer mensen een mobiele telefoon om op het internet te gaan. Daarom heeft Google, Mobile Search. Veel web sites hebben speciale manieren om de web site beter toegankelijk. Hierbij worden verschillende manieren gebruikt. In beginsel zijn er drie manieren waarop web sites dit kunnen doen:

  • Responsive web design: Dit is de manier die Google aanraadt voor webmasters. Hierbij wordt er via HTML en CSS, dit zijn de codes die ervoor zorgen dat een web pagina op een bepaalde manier in de internet browser wordt gepresenteerd, de web pagina zo ingesteld dat voor verschillende breedtes van een beeldscherm verschillend worden weergegeven. Vaak wordt hier gebruik gemaakt van media queries. Hiermee kunnen verschillende beeldscherm breedtes verschillend worden benaderd. Deze manier is in beginsel het makkelijkst om te implementeren.
  • Dynamische HTML op de zelfde URL: Dit lijkt erg op responsive web design maar dit is het niet. Het verschil is dat met responsive design de HTML code het zelfde blijft en als een gebruiker de web pagina kleiner maakt dan zal de design van de pagina mee veranderen zonder dat de pagina hoeft te herladen. Met dynamische HTML wordt de HTML en de CSS codes vaak verstuurd op basis van de user agent. Een user agent is een stukje tekst die wordt verstuurd waarbij wordt aangegeven welke software programma er wordt gebruikt. Een mobiele gebruiker heeft een andere user agent dan een desktop gebruiker, enzovoort. Dit wordt gebruikt om verschillende HTML en CSS codes (de gehele design) weer te geven. Met andere woorden als een gebruiker de web pagina kleiner maakt dan zal de web pagina niet veranderen. Via deze manier kan er daadwerkelijk worden geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers. Bijvoorbeeld de grootte van afbeeldingen kan worden geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers terwijl met responsive design de zelfde grootte wordt geladen voor mobiele gebruikers en desktop gebruikers.
  • Aparte mobiele URL’s: Vaak wordt hier gebruik gemaakt van een sub-domein, bijvoorbeeld m.example.com. Hoewel het ook mogelijk is via dynamische HTML gebruiken webmasters vaakframeworks zoals jQuery mobile in combinatie met een m-dot-sub-domein. Daarnaast kan de content zoals afbeeldingen net zoals bij dynamische HTML worden geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers. Echter omdat er verschillende URL’s worden gebruikt dient de webmaster speciale HTML elements gebruiken om dit door te geven aan zoekmachines.

Over het algemeen is responsive design de oplossing maar met de andere twee zijn zeker goede oplossingen als er specifieke content en informatie aan mobiele gebruikers wordt gepresenteerd.

Als de web site gebruik maakt van één van deze technieken dan komen ze hoger in de zoekresultaten in de mobiele zoekmachine van Google. Immers door te optimaliseren voor mobiele gebruikers zal de ervaring van de mobiele gebruiker op deze web sites ook beter zijn. Deze filter is daarom erg handig om te kijken hoe mobiele gebruikers de web site vinden, met welke zoekwoorden en welke pagina’s. Na een analyse kan de webmaster afvragen of de web site voldoet aan de eisen voor mobiele gebruikers of dat het beter is om een aparte URL te gebruiken, enzovoort. Kortom door deze informatie kan er meer gericht worden op web pagina’s die voor mobiele gebruikers van belang zijn.

Web

Dit is de algemene zoekmachine. Ook is dit de standaard setting als een filter in “Zoekopdrachten”. Dit zijn, in beginsel, alle zoekopdrachten die desktop gebruikers hebben uitgevoerd en met uitzondering Google afbeeldingen en Google mobile. Meestal is dit de beste manier om te kijken naar de zoekopdrachten omdat het een meer algemene beeld geeft en minder noise heeft als in afbeeldingen zoekenopdrachten. Maar zeker als de webmaster meer wil weten over mobiele zoekopdrachten dan is de mobiele filter beter.

Filter op basis van locatie

Dit is naar mijn mening de meest nuttige filter in de zoekopdrachten. Namelijk verkeer of zoekopdrachten van locaties die niet bedient worden door een web site zijn zoekopdrachten die niet erg waardevol zijn. Immers deze zoekopdrachten op die locaties leiden niet tot nieuwe klanten. Voor web sites die meerdere landen benaderen kan het zeer zeker handig zijn. Immers voor de verschillende landen kan de webmaster zien hoe mensen de web site vinden op Google (zoekopdrachten).

Hoewel de standaard filter “alle locaties” is, zet ik hem altijd op de locatie die voor mij van belang is. Bijvoorbeeld voor deze web site is dat Nederland. Zelf wanneer de “Geografische doelregio” is ingesteld in GWT in “configuratie” onder “instellingen” op Nederland (bekijk mij artikel over instellingen en het kopje Geograhic Target), of zoals hier waar de domeinnaam een country code Top Level Domein is (de .nl) waardoor de geografische doelregio automatisch op Nederland staat, is de standaard filter toch alle locaties. Daarom is vaak het eerste wat ik doe is de filter op de juiste locatie zetten zodat ik de zoekopdrachten van buiten de doelregio uitsluit omdat die voor mij niet erg van belang zijn.

Filter op sleutelwoord

De filter is alleen beschikbaar voor de tab “Meest uitgevoerde zoekopdrachten” en niet voor “Toppagina’s”. Maar via de lijst met zoekopdrachten is het mogelijk om te zien welke sleutelwoord geassocieerd wordt met welke pagina. Zeker omdat er maximaal 2000 sleutelwoorden kunnen worden gepresenteerd in de zoekopdrachten lijst kan het handig zijn om te filteren op een bepaalde sleutelwoord. Ook is het mogelijk om niet op een bepaalde sleutelwoord te filteren met de optie “bevat niet”.

Bijvoorbeeld wanneer een nieuw aantal producten zijn toegevoegd aan een ecommerce site waar het sleutelwoord ongeveer gelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een kleding web site waar een aantal pagina’s zijn toegevoegd met de gemene deler shirts, zoals shirts model A en shirts B. Op die manier is het makkelijker te achterhalen welke web pagina’s waarvoor ranken en daardoor bekijken welke web pagina verbeterd dient te worden. Wederom door gebruik te maken van de filter in GWT kan de webmaster focussen op specifieke web pagina’s en deze verder optimaliseren.

Tot slot,

In dit artikel ben ik iet verder ingegaan op de mobiele gebruiker omdat dit meer en meer belangrijker wordt omdat meer en meer mensen het internet bezoeken via mobiele telefoons. Maar het was slechts een introductie en er is nog veel meer te vertellen over optimalisatie voor mobiele gebruikers. Hoewel tablets vaak ook onder mobiele gebruikers worden gezet hoeft dit zeker niet zo te zijn en de web site kan ook apart voor tablets worden geoptimaliseerd. Google heeft een mooie blog artikel geschreven over responsive design en hoe Google dit ziet. Daarnaast is er over locatie en daarmee localization veel meer te zeggen en het lijkt een beetje ondergesneeuwd tegen over de mobiele filter. Maar dit is zeker belangrijk.

Bekijk ook de andere artikelen over het onderdeel “Verkeer” in GWT:

ZoekopdrachtenLinks naar uw siteInterne links

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*
*

De volgende HTML tags en attributen kunnen worden gebruikt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>