Wat is SEO?

seo-mythe

SEO of zoekmachine optimalisatie is geen mythe. Hoewel algoritme die zoekmachines gebruiken niet openbaar is, zijn er specifieke best practices die de webmaster kan uitvoeren.

SEO staat voor search engine optimization of zoekmachine optimalisatie. Het is het optimaliseren van een web site voor zoekmachines. Vaak zijn deze aanpassingen klein en lijken weinig belangrijk. Echter deze kleine aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat zoekmachines de web pagina of web site beter begrijpen en daarom kan uw web site beter ranken in de zoek resultaten.

Wat doen zoekmachines?

Zoekmachines hebben tot doel alle web pagina’s te bezoeken en maken hier een kopie van. Deze kopie heet index. Met andere woorden, als iemand zegt: “deze web pagina ge-indexed door een zoekmachine” betekend dat de zoekmachine de web pagina heeft bezocht en een kopie heeft opgeslagen in een database. Nu is het vrij onmogelijk voor zoekmachine om alle web pagina’s met mankracht te bezoeken. Daarom gebruiken zoekmachines crawlers. Crawlers zijn computer programma’s die automatisch web pagina’s bezoeken.

Wat doen zoekmachines met de index?

De index gebruiken zoekmachines om zoek resultaten weer te geven. Op de web pagina met de zoek resultaten staan ook advertenties. Deze advertenties hebben vaak een andere achtergrond kleur, staan vaak bovenaan de pagina en worden onafhankelijk van de organische zoek resultaten weergegeven. Organische zoek resultaten zijn de resultaten waarvoor niet betaald terwijl voor de advertenties wel wordt betaald vaak per klik. Organische zoek resultaten is wat SEO wil verbeteren.

organische zoekresultaten en betaalde zoekresultaten

Hoe wordt de volgorde van zoek resultaten bepaald?

De volgorde wordt bepaald door een aantal factoren die zoekmachines signalen noemen. Deze signalen gebruiken zoekmachine in een computer programma die de verschillende signalen waardeert en de web pagina met de hoogste waarde komt bovenaan. Dit computer programma heet de algorithm. Deze algorithm wordt geheim gehouden en is niet publiekelijk toegankelijk. Echter wel weten we waar zoekmachines de meeste waarde aanhechten:

  • Woorden op een web pagina
  • De titel van een web pagina
  • Het aantal links naar een web pagina
  • De woorden in de links naar een web pagina
  • Reputatie

De titel, links, woorden en reputatie zijn onderdelen voor SEO

Woorden op een pagina

Zoekmachines bekijken de woorden op een pagina om te bepalen waar een web pagina over gaat. Bijvoorbeeld een web pagina die over spijkerbroeken gaat heeft het woord spijkerbroek op de web pagina terwijl een web pagina die over auto’s gaat heeft het woord spijkerbroek niet heeft. Dus als iemand op een zoekmachine zoekt naar een spijkerbroek dan zal de web pagina die over spijkerbroeken gaat naar voren komen en de web pagina die over auto’s gaat niet.

De titel van een web pagina

Elke web pagina op het internet heeft een titel. Deze ziet u niet omdat die in de code staat. De meeste web browsers, zoals Internet Explorer, Firefox, Chrome of Safari, geven deze wel weer in de tabs bovenaan de window. Zoekmachines vinden deze titel belangrijk omdat deze een samenvatting geeft van de web pagina. Net zoals bij de papieren krant waar mensen de koppen eerst lezen voordat ze een keuze maken welke artikel eerst gelezen wordt gebruiken zoekmachines de titel van een web pagina om keuze te maken welke web pagina beter bij de zoek opdracht past.

Het aantal links naar een web pagina

Als een web pagina linkt naar een andere web pagina dan is dat vaak een aanbeveling. Bijvoorbeeld als u aanbevelingen over een restaurant waar het eten erg goed is ontvangt dan is het meer waarschijnlijk dat u daar gaat eten en niet bij een ander restaurant. En als meer aanbevelingen ontvangt over een bepaalt restaurant dan over een ander restaurant dan is het meer waarschijnlijk dat u bij het restaurant met de meeste aanbevelingen gaat eten.

De woorden in de links naar een web pagina

Als web pagina’s linken naar een web pagina dan gebruiken ze vaak woorden en niet de URL. De URL is de weg naar een web pagina zoals die in de adres bar van de meeste browsers. Bijvoorbeeld http://www.idesthost.com/web-design/ waar www.idesthost.com de web site is en web-design de web pagina. Dit leest niet prettig en daarom gebruiken we woorden die linken naar een pagina. Bijvoorbeeld web design. Deze woorden worden anchor tekst genoemd. Zoekmachines gebruiken deze anchor tekst om de web pagina waarnaar wordt gelinkt beter te begrijpen. Net zoals de titel van een pagina is de anchor tekst vaak een korte omschrijving en daar hechten zoekmachines waarde aan.

Reputatie

Web sites die vaak nieuwe informatie toevoegen van goede kwaliteit en die over tijd meer en meer kwaliteit links krijgen kunnen worden gezien als goede bron van informatie. Vaak het hier om nieuwe content die uniek en van hoge kwaliteit is. Daarnaast horen de links naar de web site van goede kwaliteit te zijn. Dat wil zeggen, van andere web sites die al een goede reputatie hebben. Met name dit laatste begrip omvat veel meer dan alleen links en goede content. Bijvoorbeeld een bekende schrijver die een nieuwe roman heeft geschreven is waarschijnlijk meer succesvol in het verkopen van zijn nieuwe boek dan een beginnende schrijver die net zijn eerste boek heeft geschreven. Het is dus van belang om een reputatie op het internet te krijgen.

Tot slot

Hoewel zoekmachines de algorithm niet vrij geven en publiek maken is SEO geen black box. Veel is bekend en zoekmachines geven ook aanbevelingen over hoe men een web site kan optimaliseren voor zoekmachines. Maar omdat het algorithm geheim is kan men nooit van te voren zeggen u komt op de eerste plaats. Daarnaast is het belangrijkste dat de bezoekers van een web site de web site hoog waarderen en niet zoekmachines. Dat wil zeggen, maak een web site voor uw bezoekers en niet voor zoekmachines.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*
*

De volgende HTML tags en attributen kunnen worden gebruikt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>